22. duben je každoročně spojen se Dnem Země. Vzhledem k tomu, že toto datum letos připadá na neděli, rozhodli jsme se soutěžní den k oslavě dne naší
planety uspořádat trochu s předstihem, a to ve čtvrtek 19. dubna.
Už od rána nám krásně svítilo sluníčko. Děti přišly dobře naladěny a mohlo se začít s plněním úkolů. Na soutěžící čekalo celkem 7 stanovišť.
4 byly společné pro 1. – 5. třídu a 3 byly rozdílné pro 1. – 3. třídu a pro 4. – 5. třídu. Úkoly byly zaměřeny nejen na ekologii a ochranu přírody a životního prostředí,
ale také na znalosti z oblasti prvouky a přírodovědy. Děti tak musely prokázat nejen svou chytrost, ale také rychlost, přesnost, obratnost a postřeh.
Na 1. stanovišti jsme zachraňovali velrybu, která se dostala až na pevninu. Úkolem bylo nanosit co nejvíc vody, aby velryba přečkala do doby, než se bude moct vrátit
zpět do oceánu.
2. stanoviště bylo také zachraňovací. Tentokrát se jednalo o ekologickou katastrofu, kdy na moři havaroval tanker s ropou. Nejvíc bodů získalo družstvo, které na udici
chytlo a zachránilo nejvíc mořských živočichů a rostlin.
3. stanoviště bylo spíše vědomostní. Na louce se nám totiž pomíchaly obrázky a názvy jarních kytek. Seřadit k sobě správné dvojice byl pro někoho opravdu nelehký oříšek.
Na 4. stanovišti se z dětí stali opět záchranáři, a ne ledajací. Museli totiž dopravit do bezpečí záchranné stanice vysoko na „skále“ (rodiče, nebojte se, byly to
jen schody) vajíčka karety obrovské – mořské želvy, která je kriticky ohroženým druhem.
Na 5. stanovišti si měli soutěžící uvědomit, že i zvířata, která považujeme v přírodě za běžná, jsou na pokraji vyhynutí. Zde jsme totiž pomyslně zalistovali v
Červené knize ohrožených druhů zde v České republice. Mnozí možná netušili, že třeba taková zmije obecná nebo ještěrka zední jsou kriticky ohroženými živočichy.
6. stanoviště bylo běhací. Po louce byly rozházeny různobarevné umělohmotné kloboučky, které měly evokovat rozházený odpad. Modré – papír, žluté – plast a červené
elektroodpad (barvy kloboučků byly zvoleny podle barvy kontejneru, do které daný odpad patří). Pak už se žáci rozběhli po louce a štafetovým způsobem měli za co
nejkratší dobu nasbírat co nejvíc odpadu. A protože elektroodpad je pro přírodu zatěžující nejvíc, byly červené kloboučky hodnoceny dvojnásobným počtem bodů.
Není tedy divu, že z louky zmizely jako první.
7. stanoviště se zdálo jako oddechové, ale soutěžící si museli trošku namáhat hlavičky. Podél cesty byly rozmístěny čtveřice obrázků, z nichž jeden mezi ostatní nepatřil.
Který a proč? Tak zněla nejčastější otázka.
8. stanoviště se věnovalo třídění odpadu. Nejdřív přišly na řadu fixy. Žáci měli vybarvit správnými barvami kontejnery na tříděný odpad a následně do nich roztřídit odpadky
z koše. (Ten byl ale jen na papíře. V tom opravdovém by se asi nikdo vrtat nechtěl.)
Na 9. stanovišti děti hledaly v osmisměrce co nejvíc názvů živočichů a pak je zařazovaly do systému (např. štika – ryby, medvěd – savci, moucha – bezobratlí atd.)
A na závěr jsme si pro prvostupňáčky připravili malou záhadu, která se nazývala Hřbitov odpadků. Věděli byste, za jak dlouho se rozloží třeba vlněná ponožka,
kus polystyrenu nebo třeba pomerančová kůra? I naši soutěžící z toho měli na 10. stanovišti těžkou hlavu. A jen málokomu se podařilo spojit správnou dvojici odpad –
doba rozkladu.
Dopoledne uteklo jako voda. Úkoly byly splněny. I místní hospůdku na nějaký ten párek v rohlíku, ledňáček nebo limonádu nám otevřeli.
Soutěžící budou mít do zítřka nelehké spaní, protože výsledky se dozví až ráno v rozhlasu. Ale já vám je prozradím už teď:
1. A – Michal Konečný, Leoš Holík, Tomáš Karač, Marek Jaroušek, Pavlína Hanáková, Sabina Řezáčová
1. B – Josef Bábuněk, Bára Kafková, Natálie Krátká, Jakub Mattes
2. A – Eliška Galová, Pavlína Benešová, Ema Videmanová, Veronika Řeháková
2. B – Eliška Vecková, Viktorie Dvořáková, Lucie Křížová, Sára Valnohová, Antonín Krejčík
3. A – Michaela Moresová, Denisa Stachová, Lucie Číková, Karolína Čožíková, Lukáš Kincl,
Martin Smysitel
3. B – David Macholán, Valerie Schwarzová, Natálie Macháčková, Eliška Machová, Kristýna
Chvátalová, Denisa
Horáková
4. A – Aneta Badinová, Barbora Dokoupilová, Nela Kostková, Lucie Kudláčková, Karolína
Soukopová, Sára Kocábová
4. B – Viktorie Holáňová, Kateřina Veverková, Ela Pazourková, Kateřina Měrková, Erika
Řeháková
5. A – Eliška Černá, Tomáš Mráza, Michal Brůža, Mirek Černý, Martin Podracký, Lucie
Kocábová
5. B – Natali Smejkalová, Klára Blanarovičová, Adéla Homolková, Leona Adamcová, Jakub
Klimeš
Všem výhercům gratuluji, všem soutěžícím děkuji za výborné výkony, všem žákům
9. ročníku děkuji za vydatnou pomoc při chystání materiálů na soutěže, všem pomocníkům děkuji za vydatnou pomoc při organizaci a všem prvostupňákům slibuji,
že příští rok se mohou těšit na soutěžení zase (možná i druhostupňáci).