Poruchy učení je termín označující skupinu obtíží, které se projevují při osvojování a užívání řeči,
čtení, psaní, naslouchání a matematiky. Tyto obtíže mají individuální charakter a vznikají na podkladě
dysfunkcí centrální nervové soustavy. K tomu, aby se dítě naučilo správně a bez problémů číst, psát
a počítat, je zapotřebí souhry celé řady funkcí, které se dělí do několika oblastí:
- jemná motorika, grafomotorika
- řeč, myšlení
- sluchové vnímání – sluchová diferenciace, paměť, analýza, syntéza, vnímání a reprodukce rytmu a melodie řeči
- zrakové vnímání – zraková diferenciace, analýza, syntéza, paměť
- prostorová, pravolevá orientace, orientace v čase
- technika čtení
Vždy však musíme mít na zřeteli, že jednotlivé funkce od sebe nelze oddělit, a to jak ve vývoji, tak v procesu
učení. Jednotlivé funkce se ovlivňují a prostupují. Proto by se při nápravě mělo rozvíjet více schopností
zároveň. Nejprve si prostudujeme zprávu, kterou jsme obdrželi v pedagogicko psychologické poradně.
Zde se dočteme, na co se při nápravě máme zaměřit a co procvičovat. Vybíráme cvičení, která jsou pro dítě
účelná tj. odpovídají jeho úrovni rozvoje. Neprocvičujeme tedy s dítětem to, co už umí, ani to, co je pro
ně příliš náročné. Začínáme těmi, u kterých rozumí zadání, ale při plnění úkolu si není zcela jisté.
Výsledky se dostavují pomaleji. Chce to pravidelně každý den alespoň 10 minut číst a dalších 10 minut
se zabývat rozvojem výše uvedených funkcí.
Náprava čtení, psaní a matematiky by měla patřit do rukou speciálního pedagoga, protože špatným postupem se
dá hodně pokazit. Během vyučování na nápravu moc času nezbývá. Spíše je zohledňován výkon dítěte. Pro
speciální nápravu byly na naší škole zřízeny „Dyslektické kroužky“.
Jak při nápravě doma dítěti pomáhat, jak s ním pracovat a s náměty na hry a typy na literaturu, se setkáte
ve výše zmíněných odkazech.
Mgr. Veronika Válková