ZŠ T. G. Masaryka Ivančice, Na Brněnce 1, okres Brno-venkov, příspěvková organizace
Rozvoj tzv. hrubé a jemné motoriky, to znamená hrubých a jemných pohybů, jejich koordinace, celkové pohyblivosti, obratnosti je jedním z nejdůležitějších předpokladů pro zvládnutí schopnosti psaní. Určitá neobratnost neovlivňuje pouze psaní, ale působí i na výkony ve výtvarné výchově, pracovním vyučování, tělesnou výchovu, úpravu sešitů a ovlivňuje geometrii. Je to bohužel ve velké míře dáno také životním stylem dnešních dětí. Až příliš mnoho času tráví doma u počítače, televize. Inklinují k pasivním činnostem. Po zvládnutí chůze se dítě zdokonaluje v manipulaci s předměty v tzv. jemné motorice. Sem patří pohyby rukou a prstů, ale i oční pohyby např. při čtení. V případě, že je motorika porušena, je často porušen i vývoj řeči. Projevuje se ztuhlostí mluvidel tj. artikulačních orgánů. Je vidět, že škála možných potíží je opravdu velká. Proto pomozte svému dítěti, aby mohlo prožívat ve škole úspěch, tak důležitý pro radostnou školní docházku.

Náměty her pro rozvoj motoriky:
  1. Hrubá motorika
    Před samotným psaním provádíme cvičení paží, uvolnění pletence ramenního. Není-li uvolněn dostatečně, je pohyb křečovitý, svalstvo je ve stálém napětí. Dítě tlačí na psací náčiní, křečovitě je svírá. Písmo tak není plynulé, ruka dítě brzy bolí, je unaveno a tak ztrácí zájem o práci.
    Některé možnosti:
    – pohyby paží: mávání, kroužení, střídavé upažení a vzpažení, kroužení předloktím (navíjení klubka).
    – hra na panáčka Hadráčka: v počáteční verzi nácviku uvolňujeme ruce i nohy vleže, vyvoláme pocit tíže, pocit gumové ruky. Chytneme dítěti ruku a protřepáváme do úplného uvolnění. Stejně tak i dolní končetiny. Později děláme panáčka Hadráčka vsedě (pouze ruce).
    – klasická hra, co hrají děti snad v každé ulici, vhodná na uvolnění ramenního kloubu potřebného pro psaní je „školka“ se švihadlem.
    1. Desetkrát přeskočit švihadlo snožmo.
    2. Devětkrát přeskočit švihadlo se střídáním pravé a levé nohy.
    3. Osmkrát přeskočit pouze po pravé noze.
    4. Sedmkrát přeskočit pouze po levé noze.
    5. Šestkrát přeskočit snožmo, ale se zkříženýma nohama.
    6. Pětkrát přeskočit snožmo, ale točit švihadlo dozadu.
    7. Čtyřikrát přeskočit se střídáním přeskoku snožmo a se zkříženýma nohama.
    8. Třikrát přeskočit švihadlo po jedné noze – pravé, ale točit švihadlo dozadu.
    9. Dvakrát přeskočit švihadlo po jedné noze – levé, ale točit je dozadu.
    10. „Vajíčko“ – přeskočit švihadlo snožmo, ale ruce se švihadlem jsou před tělem zkřížené.
    Tato „školka“ se dá obdobně hrát s míčem i s gumou. Systém ubírání od deseti k jedné je stejný s přizpůsobením cvičebního náčiní.

  2. Jemná motorika
    K rozvíjení jemné motoriky slouží řada cvičení prováděných v rámci jiných předmětů: modelování, vytrhávání a skládání z papíru, navlékání korálků, omalovánky.
    Dalšími cvičeními, která provádíme před psaním i v jeho průběhu, jsou:
    – pohyby prstů: dotýkání prstů obou rukou (i bez zrakové kontroly), postupně dotýkání palce s dalšími prsty, oddalování a přibližování prstů (nůžky), mávání prstů, kroužení, „hra na klavír“.
    – sestavy z dlaní: dotyk špičkami prstů o sebe (špička lodě), dotyk palců a ukazováčků (brýle), hnízdo z dlaní.
    – cvičení pohybové paměti: opakování cviků předvedených rodičem, spojování cviků do krátkých sestav.

    Vhodné jsou především cvičení doprovázená vhodnou motivací, písničkou nebo básničkou. Například:

    Matlafousek
    První vaří,
    druhý smaží,
    třetí peče a podává,
    čtvrtý jídlo ochutnává.
    Pátý volá: „Dej mi kousek! Jsem mrňousek,
    Matla, Matla, Matlafousek“.

    Ukázka na prstech:
    Z otevřené dlaně se postaví palec
    ukazovák
    prostředníček
    prsteníček
    malíček

    Tato cvičení jsou vhodná i pro všechny děti, které se učí číst a psát. Pomohou jim získat jistotu při provádění úkolů.
Mgr. Veronika Válková