ZŠ T. G. Masaryka Ivančice, Na Brněnce 1, okres Brno-venkov, příspěvková organizace
– znamená osvojení grafických cviků, ze kterých vychází písmo. Tato cvičení jsou řazena podle obtížnosti, mají svůj metodický postup. Tvary se kreslí uvolněnou rukou, mnohdy je účelné kreslit i na větší formát papíru. Cílem jednotlivých cvičení je koordinace jemného svalstva ruky a zraku, správné držení psacího náčiní, plynulý pohyb ruky po papíře.

Správné držení pera nebo tužky:
Ruka se zlehka dotýká malíčkem papíru, psací náčiní drží dítě ve třech prstech. Ukazováček vede pohyb dolů, prostředníček nahoru a palec podporuje pohyb vpřed. U dětí s nesprávným držením tužky, nejčastěji drápovitým nebo křečovitým, používáme speciální nástavce na tužku fixující prsty do správného postavení (tzv. trojhránky). Lze použít i násadku z moduritu. Moduritem se ve výši držení oblepí tužka a dítěti se dá do ruky. S naší pomocí mu obtiskneme správné postavení prstů do moduritu. Ten stáhneme a vyvaříme ve vodě. Po zatvrdnutí násadku upevníme na tužku a dítěti se tak lépe zafixuje správné držení. Současně dbáme na správné držení celého těla, držení zápěstí tak, aby bylo v jedné rovině s loktem, ruka se nevyvracela do různých směrů, horní hrot tužky směřoval za rameno.
K uvolnění ruky slouží rozcvičovací cviky, při nichž využíváme metodu obtahování. Jedná se o obtahování dané předlohy. Má výhodu v tom, že dítě se nemusí snažit o samostatné vystižení tvaru, naučí se snáze při kreslení uvolnit ruku, uvolňuje křečovité držení tužky, tlak na podložku. Při obtahování dítě uvolňuje ruku natolik, že činnosti spojené se psaním nejsou již vyčerpávající, tahy nabývají na plynulosti a jistotě. Každou předlohu obtahujeme několikrát, pokud možno jedním tahem. U dětí se silným tlakem na psací náčiní je vhodné začít obtahování předloh vstoje. Ruka je natažena, pohyb vychází z celé paže. V počátečním nácviku všech grafických cviků je vhodné upevnit větší plochu papíru na stěnu, dítě tak snáze uvolní ruku. Postupně přecházíme ke kreslení vsedě.

Při práci s dětmi je vhodné jednotlivé pohyby doplnit motivačními obrázky a říkadly.
Například:
– auto jezdí po dráze (vlny)
– mícháme polévku (klubíčka)
– motýl přelétává z květu na květ (oblouk)
– děláme plot (vodorovné a šikmé čáry)
– dáme tašky na střechu (dolní oblouk)
– kopečky od krtka po celé zahradě (vratný tah) aj.

Po zvládnutí těchto grafických prvků přichází na řadu nácvik písmen. Jestliže dítě písmeno nezvládá, je nutné celý postup zopakovat tj. jít zpět tak daleko, až narazíme na „pevnou půdu pod nohama“. Začne-li dítě znovu od začátku s jinými náměty pro cvičení, je postup motivačně přijatelnější, než ve fázi chyb neustále opakovat psaní písmene. Je zde možnost zafixování nesprávného postupu psaní.

Mgr. Veronika Válková