ZŠ T. G. Masaryka Ivančice, Na Brněnce 1, okres Brno-venkov, příspěvková organizace
Zrakové vnímání se rozvíjí od narození dítěte. Tato funkce je jedním z nejdůležitějších činitelů při nácviku čtení a psaní. Při cvičení zapojujeme co nejvíce smyslů a funkcí, které ve vývoji opožděné zrakové vnímání podporují. Současně je zapojena i řeč, motorika, paměť, myšlení, minulá zkušenost. Cvičení jsou rozdělena do několika oblastí, které se vzájemně prolínají.
  1. Rozlišování barev a tvarů
    – Poznávání jedné barvy, spojování zrakového vjemu s pojmenováním a s charakteristickým předmětem (žlutá jako sluníčko).
    – Rozlišování dvou a více barev, nejdříve barev základních, potom odstínů.
    – Třídění předmětů podle barev nebo podle barev i tvarů.
  2. Zraková diferenciace (rozlišování)
    – Známá hra: Co se změnilo.
    – Dítě má určit, čím se liší dva na první pohled stejné obrázky.
    – V řadě podobných obrázků má dítě najít ty, které jsou shodné.
  3. Zraková analýza a syntéza
    – Skládání rozstříhaných obrázků (např. pohlednice).
    – Skládání dřevěných kostek s obrázky (s předlohou i bez předlohy).
    – Dokreslování obrázků nebo písmen.
    – Skládání puzzlí.
  4. Zraková paměť
    – Pexeso.
    – Kimova hra – položíme před dítě několik známých předmětů. Po časovém úseku je překryjeme šátkem a ptáme se dětí, co viděly. Čím více předmětů a v kratším časovém úseku si dítě zapamatuje, tím lépe. Můžeme hru obměnit, že jeden a více předmětů přidáme nebo odebereme a dítě je má uhodnout.
    – Kreslení sledovaných předmětů, psaní písmen.
    – Obkreslování dříve sledovaných různých sestav korálků, kostek, domina, uspořádaných předmětů.
  5. Rozlišování figura – pozadí
    – Vyhledávání předmětů, písmen na pozadí: nakreslíme na papír tvary, které zastíníme čarami. Dítě má tvary, písmena obtáhnout prstem, obkreslit, nebo nakreslit na připravený papír.
    – Určení dvou písmen: napíšeme dvě písmena (tvarově podobná) přes sebe a dítě je má přečíst.
  6. Rozlišování reverzních figur
    – Vybarvi všechna písmena „a“ červeně a „e“ modře.
    – Podtrhni tvar, který je stejný jako první tvar na řádku: ab  ba  bb  ab  aa   ab  ba  bb
  7. Cvičení očních pohybů při čtení
    – Jmenování předmětů zleva doprava, kladení předmětů podle diktátu.
    – Čtení prvních písmen či slabik ve slově: podporuje dobrou motivaci dítěte ke čtení, které má pocit, že mu čtení jde.
  8. Postřehování
    – Rychlé postřehování písmen, která se objevují ve výřezu uprostřed „okénka“.
    – Postřehování slabik, slov. Počet postřehovaných prvků se neustále zvyšuje.
    – Postřehování dvou slov, která se liší hláskou. Ukazujte je dítěti na kartách a dítě je má přečíst, ale i určit odlišná písmena. Př. KUS KOS
V současnosti existují počítačové programy, které nabízejí velkou škálu cvičení pro rozvoj zrakového vnímání. Pro děti je tato činnost velice přitažlivá, ale vždy by měla být pouze jako doplněk a časově omezená. Sedavá činnost při návratu ze školy by měla být minimální.
Mgr. Veronika Válková