Zrakové vnímání se rozvíjí od narození dítěte. Tato funkce je jedním z nejdůležitějších činitelů při nácviku
čtení a psaní. Při cvičení zapojujeme co nejvíce smyslů a funkcí, které ve vývoji opožděné zrakové vnímání
podporují. Současně je zapojena i řeč, motorika, paměť, myšlení, minulá zkušenost. Cvičení jsou rozdělena do
několika oblastí, které se vzájemně prolínají.
- Rozlišování barev a tvarů
– Poznávání jedné barvy, spojování zrakového vjemu s pojmenováním a s charakteristickým předmětem
(žlutá jako sluníčko).
– Rozlišování dvou a více barev, nejdříve barev základních, potom odstínů.
– Třídění předmětů podle barev nebo podle barev i tvarů.
- Zraková diferenciace (rozlišování)
– Známá hra: Co se změnilo.
– Dítě má určit, čím se liší dva na první pohled stejné obrázky.
– V řadě podobných obrázků má dítě najít ty, které jsou shodné.
- Zraková analýza a syntéza
– Skládání rozstříhaných obrázků (např. pohlednice).
– Skládání dřevěných kostek s obrázky (s předlohou i bez předlohy).
– Dokreslování obrázků nebo písmen.
– Skládání puzzlí.
- Zraková paměť
– Pexeso.
– Kimova hra – položíme před dítě několik známých předmětů. Po časovém úseku je překryjeme šátkem
a ptáme se dětí, co viděly. Čím více předmětů a v kratším časovém úseku si dítě zapamatuje, tím lépe.
Můžeme hru obměnit, že jeden a více předmětů přidáme nebo odebereme a dítě je má uhodnout.
– Kreslení sledovaných předmětů, psaní písmen.
– Obkreslování dříve sledovaných různých sestav korálků, kostek, domina, uspořádaných předmětů.
- Rozlišování figura – pozadí
– Vyhledávání předmětů, písmen na pozadí: nakreslíme na papír tvary, které zastíníme čarami. Dítě má tvary,
písmena obtáhnout prstem, obkreslit, nebo nakreslit na připravený papír.
– Určení dvou písmen: napíšeme dvě písmena (tvarově podobná) přes sebe a dítě je má přečíst.
- Rozlišování reverzních figur
– Vybarvi všechna písmena „a“ červeně a „e“ modře.
– Podtrhni tvar, který je stejný jako první tvar na řádku: ab ba bb ab aa
ab ba bb
- Cvičení očních pohybů při čtení
– Jmenování předmětů zleva doprava, kladení předmětů podle diktátu.
– Čtení prvních písmen či slabik ve slově: podporuje dobrou motivaci dítěte ke čtení, které má pocit, že mu
čtení jde.
- Postřehování
– Rychlé postřehování písmen, která se objevují ve výřezu uprostřed „okénka“.
– Postřehování slabik, slov. Počet postřehovaných prvků se neustále zvyšuje.
– Postřehování dvou slov, která se liší hláskou. Ukazujte je dítěti na kartách a dítě je má přečíst,
ale i určit odlišná písmena. Př. KUS KOS
V současnosti existují počítačové programy, které nabízejí velkou škálu cvičení pro rozvoj zrakového vnímání.
Pro děti je tato činnost velice přitažlivá, ale vždy by měla být pouze jako doplněk a časově omezená.
Sedavá činnost při návratu ze školy by měla být minimální.
Mgr. Veronika Válková