ZŠ T. G. Masaryka Ivančice, Na Brněnce 1, okres Brno-venkov, příspěvková organizace
Díky gravitaci dítě nejdříve zvládá pojmy pohybující se v rozmezí nahoře – dole. S rozvojem zrakového vnímání a zvládáním prostoru pomocí pohybu, postupně získávají obsah i pojmy vpředu – vzadu. Pojmy vpravo – vlevo mění svůj význam vzhledem k poloze těla. Proto při nácviku této dovednosti postupujeme od roviny vertikální přes předozadní k horizontální.

Nezvládnutí prostorové orientace, v kombinaci s oslabenou optickou diferenciací (rozlišováním) se může negativně projevit při čtení, psaní i v matematice:
– záměna písmen b – d,
– záměna při čtení slov typu dal – lad,
– ztížená orientace v delším souvislém textu,
– záměna čísel 6 – 9, 23 – 32.

Prostorovou orientaci můžeme nacvičovat pomocí různých konstruktivních her (dítě staví z kostek a současně plní naše pokyny typu: „Dej kostku nahoru, před, doprava, vedle“ atd.

Stejně tak tyto pojmy nacvičíme, když dítěti ukazujeme obrázky a ptáme se, co je nahoře, dole, vpravo, vpředu, hned za, poslední, mezi, nad, vedle, před atd.

Na bílou čtvrtku nakreslíme různé geometrické tvary, které rozstříháme a necháme dítě skládat dohromady (barevné obrázky nejsou vhodné, protože se dítě při skládání orientuje dle barev nikoli dle tvarů).

Hra: HÁDEJ, KDE JE KOSTKA – dospělý, který nápravu provádí má v ruce malou kostičku, kterou schovává za zády, aby ji dítě nevidělo. Natáhne jednu ruku dopředu, druhou dozadu, obě dlaně má zavřeny. Dítě hádá, ve které ruce dospělý kostku drží. Nesmí však na kostku ukazovat, hádá pouze slovně – vpředu, vzadu. Hra je obměněna o pojmy vpravo, vlevo – kdy hráč nechává ruce se schovanou kostkou položeny na kolenou a reaguje pouze na pokyn dítěte, zda má ukázat levou či pravou ruku. Do hry lze zapojit i pojmy nahoře – dole, vrchní – spodní, kdy hráč s kostkou dává ruce nad sebe.

Dáváme dítěti pokyny typu: „Ukaž pravou rukou (oko, ucho, nohu), levou.“ Na ruku lze napsat počáteční písmeno (P, L). „Ukaž pravou rukou levé ucho.“ Toto by dítě mělo zvládnout ve věku mezi 7 – 9 lety. Obtížnější variantou je, když má dítě části těla ukazovat na naproti stojícím spoluhráči. Musí si uvědomit, že se jedná o zrcadlově položené strany. Většina dětí toto zvládá okolo 10 let.

Kresebný diktát (nakresli doprostřed výkresu dům, vpravo od domu plot, vlevo strom…).

Obdobou je diktát písmen, které děti umisťují podle pokynů učitele po celé ploše papíru. Ten může být rozdělen čarami na 4 – 6 polí. Do těchto polí mohou děti (opět dle pokynů) umisťovat i různé předměty.

Prostorová i pravolevá orientace se velmi dobře procvičuje v každodenních situacích – např. na vycházce hledáním předmětů v okolí, určování pozice stojících lidí ve frontě, zaparkovaných aut na parkovišti, věcí ve výkladních skříních, domů v ulici aj. Všímavý rodič jistě sám najde spoustu možností jak během dne toto procvičit.

Mgr. Veronika Válková