Leden – začátek nového roku je každoročně spojován s chutí lidí změnit cokoli na svém dosavadním životě.
A tak si mnozí dávají závazky – tzv. předsevzetí, která by chtěli
v průběhu roku splnit. Pěkně hloupá tradice, protože zbytečně vede k vyvolání dalšího stresu v
dnešním uspěchaném světě, když nezvítězíme sami nad sebou a nedosáhneme vytyčeného cíle.
My jsme se proto vydali jinou cestou – cestou za poznáním sebe a svých kamarádů. Chceme se
tak pokusit zabránit situacím, kdy nevědomky děláme chyby a zraňujeme lidi kolem sebe.
Některé rány zasazené druhým se špatně zacelují, opravdové přátelství se jen špatně získává zpět.
Ale nezaměřujeme se pouze na poznání druhých, začínáme u sebe, učíme se ocenit sebe i druhé.
Snažím se tímto způsobem zvýšit sebevědomí žáků, což považuji za velmi důležité pro jejich schopnost
věřit si, a tak využívat maximálně svoje skryté rezervy ve vzdělávání
i výchově. Chci docílit toho, aby se v jednotlivých cvičeních a problémových úkolech žáci lépe poznali,
prozkoumali svou vlastní osobnost ze všech stran. Důležité je však také žáky přivést k tomu, aby ostatní
přijímali takové, jací jsou a snažili se vnímat navzájem.
Hlavním cílem všech našich aktivit je usilovat o upřímnost jak v komunikaci, tak ve vztazích, oceňovat
společné i jedinečné vlastnosti žáků. Směřujeme k podpoře vzájemné úcty, důvěry, empatie a citlivosti.
Využíváme k tomu metod kooperativního učení
a dramatické výchovy. Většinu aktivit realizujeme při ranním setkávání třídy.
To byste nevěřili, jak velký problém pro děti představuje hned v úvodu najít na sobě pozitivní vlastnosti,
samy sebe pochválit. Pro navození lepší atmosféry jsme tyto činnosti realizovali v kruhu, jehož spojení je
symbolem vzájemné soudržnosti a umožňuje zrakový kontakt všech zúčastněných. Cvičení na posílení sebevědomí
a rozvoj schopnosti pochválit se, jsme proto několikrát opakovali. Sláva, podařilo se. Zkusíte to i Vy?
My jsme užívali tyto věty:
Jsem rád(a), že jsem takový(á) , jaký(á) jsem, protože...
Nedávno se mi povedlo...
Jsem hrdý(á) na...
V naší třídě jsem rád(a), protože...
Žáci touto formou oslovují a chválí i ostatní – užívají např. tyto formulace:
Terezko, ocenili jsme, že jsi...
Martine, chtěl bych mít tvou schopnost...
Všichni prezentují svoji osobnost, zajímáme se o to, co rádi dělají, jaké obavy mají. Samy sebe
děti popisují tak, abychom jim , co nejlépe porozuměli. Informace zapisují a tvoříme z nich pomyslnou
„galerii osobností“ vystavenou ve třídě. K jednotlivým listům své písemné prezentace si děti zavěšují
„vzkazníček“ – list papíru, který umožní ostatním
s daným žákem v případě zájmu písemně komunikovat – sdělit myšlenky, o které se
s kamarádem chtějí podělit. Poznámky se můžou týkat věcí, pocitů, myšlenek a zkušeností, které má pisatel
s danou osobou z galerie společné.
Nejobtížnější částí tohoto úkolu však byla „hra na pravdu“. Realizovali jsme ji
v menších skupinách, základem všeho byla naprostá upřímnost. Vyzkoušejte si zodpovězení některých
otázek sami na sobě a jistě nám dáte za pravdu, že to není jednoduché.
Příklady otázek:
Řekni, čeho si na sobě vážíš.
Řekni, co se ti na sobě nelíbí.
Řekni, co si pamatuješ z prvních dní ve škole.
Řekni, co nejlepšího tě kdy v životě potkalo.
Řekni, co rád děláš.
Řekni, jaký největší úspěch jsi zažil.
Řekni, jak se cítíš v této třídě.
Řekni, co očekáváš od svých přátel.
Řekni, na co se těšíš.
Řekni, jakých budoucích událostí se bojíš.
Řekni, z čeho máš strach.
Řekni, co bys na sobě chtěl změnit.
Řekni, co si o sobě myslíš.
Řekni něco, co o tobě spolužáci nevědí.
Řekni něco o člověku, který tě hodně ovlivnil.
Tato „hra na pravdu“ je součástí života každého z nás, a tak bude velmi užitečná pro náš
budoucí život. Usnadní nám schopnost podělit se o svoje pocity s druhými, stát se „lepšími“ lidmi.
Chceme-li do budoucna druhým naslouchat, nebýt „hluší“ k jejich problémům, vždy bychom chtěli být upřímní,
jednat čestně, nejprve o různých životních situacích přemýšlet a teprve poté jednat, abychom ukvapeně
neublížili. Vždyť ani nevhodně vyslovené slovo již nelze vzít bez úhony zpět. Zkuste to s námi i Vy!
Za kolektiv žáků 5. B Mgr. Jarmila Loudová