ZŠ T. G. Masaryka Ivančice, Na Brněnce 1, okres Brno-venkov, příspěvková organizace
Třída: 5. B
Třídní učitelka: Mgr. Jarmila Loudová
Školní rok 2008/2009

Cíle pro letošní školní rok

Každoročně považuji za stěžejní stanovit cíle, kterých chceme v průběhu roku s dětmi dosáhnout.
V letošním roce se snažím, aby pravidla, která budeme dodržovat nebyla pro děti jen abstraktními pojmy, ale stanovily si je samy, a tak s větší chutí usilovaly o jejich plnění. Žáci ví za léta školní docházky, co jim práci znesnadňovalo, co je ulehčením při učení a školních aktivitách. Každý návrh zapíšeme, po diskusi o nápadech na závěr sestavíme žebříček nejčastějších názorů. Důležitá je co nejvýstižnější formulace, aby byla pravidla srozumitelná všem žákům třídy i jejich návštěvníkům.

Vyjdeme z těchto základních pravidel:

Pravidla chování a práce ve třídě

Chovat se k sobě hezky

Vzájemně si naslouchat

Respektovat se – tolerovat jeden druhého

Pomáhat si navzájem

Naučit se zapojit všechny při řešení problémů a úkolů

Mluvit vždy po jednom – nepřekřikovat se

Tiše se mezi sebou domlouvat

Udržovat pořádek ve třídě


Stanovená pravidla významně usnadní práci, učení a navozují přátelskou atmosféru třídy.

Zvlášť budou vymezena pravidla práce ve skupině a v kolektivu celkově.

Cíle:
Snaha o dosažení co nejlepších poznatků, dlouhodobější upevnění vědomostí, schopnost kreativně myslet, řešit problémy.
O co konkrétně usilujeme?

* CHCEME SE NAUČIT = POLOVINA ÚSPĚCHU

* UČÍME SE VYTRVALOSTI A TRPĚLIVOSTI

* VĚŘÍME VE VLASTNÍ SCHOPNOSTI

* NEBOJÍME SE VYJÁDŘIT SVŮJ NÁZOR (I NESOUHLAS)

* CHYBY BEREME JAKO ZDROJ POZNÁNÍ, PROTŘEDEK K NAŠEMU ZDOKONALENÍ

* NENECHÁME SE ODRADIT NEÚSPĚCHY

* SOUSTŘEDÍME SE MAXIMÁLNĚ NA PRÁCI

* VZÁJEMNĚ SE RESPEKTUJEME


Naši snahu budou doplňovat i moudré myšlenky pro letošní rok: Denně je budeme mít na očích, měly by nám usnadnit nejen naši cestu školním rokem, ale i celý zbývající život.

Při učení zažeň lhostejnost. Chtěj se naučit a naučíš se. Chtěj pochopit a pochopíš. Lhostejnost je nepřítel učení.

Chceš-li něco v životě dokázat, musíš to zkoušet, být vytrvalý a přitom věřit svým schopnostem.

Uvědom si: I chybami se člověk učí, ale nesmí je neustále opakovat.

Bez neúspěchu se z nás nestanou nikdy mistři.



Hlavní krédo pro škol. rok 2008/2009:

Mysli, uč se, nevzdávej se

V jednotlivých situacích si ověříme jeho pravdivost na vlastní kůži – prožitkem.


Další vzdělávací cíle:

- schopnost otevřeně a bez zábran komunikovat

- rozvoj schopnosti vyhledávat a zpracovávat informace

- schopnost využití různých zdrojů poznatků – internetu, knih, časopisů, televize atd.

- rozvoj vztahu ke knihám a čtení

- pochopení souvislostí – návaznosti učiva formou krátkodobých i dlouhodobých projektů



MOTIVAČNÍ FAKTOR

Cesta z Čech až na konec světa
Stručný popis projektu:
Děti se vydávají za poznáním různých koutů České republiky, ale i Evropy. Žáci si nastoupí hned v úvodu roku do „kouzelného autobusu“ a spolu s ním se budeme nechat unášet všemi kraji Čech, Moravy i evropskými zeměmi. Stanou se z nás malí cestovatelé. Ve fantazii se můžeme vydat kamkoli, a tak nebudeme respektovat ani hranice času a nahlédneme i do minulosti naší země.

Cíl projektu:
nenásilnou formou provázat obsah rozsáhlého vlastivědného učiva 5. ročníku mezipředmětově s dalšími základními předměty – tj. HV, matematikou, českým jazykem, okrajově i s angličtinou.

Každý dostane větší možnost projevit se. Naučit se prosadit, obhájit své názory, schopnost prožít úspěch i neúspěch. Poznání dětí, že se s nimi a jejich náměty počítá, je pro jejich další život neocenitelná zkušenost.

Užívané metody v rámci projektu:
metoda brainstormingu, dialog, skupinová práce, prvky dramatické činnosti, didaktické hry, metody kooperativního učení ad.



Plán dílčích projektů realizovaných v rámci roku (časové rozvržení):

ZÁŘÍ
Domov – Naše vlast

Cíl: posílení vztahu k rodné zemi – rozvoj národního cítění, vztahu k mateřskému jazyku, seznámení s nářečími, poloha Česka na mapě světa

Hlavní myšlenka: I když jsme jen malým smítkem (kapkou v moři) na mapě, jsme jedineční – jen jedna zem je naším domovem.


ŘÍJEN
Cestování podzimem – poznáváme krásy přírody a naší vlasti
– krok za krokem Čechami

Cíl: prolnutí projektu s každoročními cykly střídání ročních období v přírodě, rozvoj estetického vnímání, jazykových prostředků
Zázrak života (stvoření světa)


LISTOPAD
Pouť z Čech na Moravu

Cíl: rozvoj znalostí o místním regionu a oblasti Moravy, od pověstí k současnosti

Cestovní kanceláře – projekt zaměřený na rozvoj schopnosti komunikovat, tvoření reklamy, propagace


PROSINEC
Příchod zimy do Česka – tradice naší země – tradice Vánoc ve světě

Cíl: upevnění znalostí tradic, navození poklidné atmosféry, rozvoj estetického vnímání, jazykových dovedností


LEDEN
Podnebné pásy – všude množství krásy

Cíl: seznámení s podnebnými pásy se zaměřením na povrch Evropy, vodstvo, podnebí i rostlinstvo

Měsíc předsevzetí – poznáváme jeden druhého


ÚNOR
Reklamní agentury – cestujeme do Evropy

Cíl: nahlédnutí do zemí našich sousedů – Slovenko, Polsko,Německo, Rakousko

Voda, bez které není života – projekt zaměřen na význam vody


BŘEZEN
Evropa – ráj pro turisty

Cíl: zaměření na oblasti s neporušenou přírodou a kulturní památky Evropy

Jaro klepe na dveře – koloběh života v přírodě

Cíl: rozvoj osobních prožitků, estetického vnímání

Knihy – koření života

Cíl: prohloubení vztahu ke knihám jako zdroji poznání, význam, vývoj, vliv knih na rozvoj vzdělanosti – propojení s historickou částí vlastivědného učiva


DUBEN
Cestujeme proti proudu času – cesta do minulosti

Cíl: České země od doby pobělohorské až po nástup Marie Terezie a Josefa II, porovnání současného života s minulostí – klady i zápory

Cesta do světa fantazie, čar, kouzel a magie

Cíl: rozvoj kreativity, fantazie


KVĚTEN
Jsi moje máma

Cíl: prohloubení vztahu k mamince, rozvoj citové vazby, tradice svátku
- projekt zakončen představením pro matky, kde budou propojeny všechny dovednosti dětí pohybové, jazykové i estetické.
Završení celoroční spolupráce rodiny a školy, možnost prohloubení vztahů s rodiči a pedagogem v prostředí školy.

Léto – čas slunce, barev a motýlů

Cíl: vnímání koloběhu ročních cyklů v přírodě


ČERVEN
Objevy a vynálezy hýbají světem

Cíl: seznámení s novodobými technologiemi, vývojem vynálezů a objevů, pochopení významu, automatizace metod kooperativního učení

Hurá prázdniny! Cesta za prázdninovým dobrodružstvím (vysněná dovolená)

Cíl: posílení motivace k učivu v závěru roku, propojení teorie s prožitkem (škola v přírodě)



Bližší popis celoroční soutěže, způsoby doplňkového hodnocení a motivace


Celoroční projekt bude současně propojen s prvky celoroční soutěže, kdy budou v závěru roku všechny děti ohodnoceny, získají diplom za aktivitu při plnění úkolů v průběhu roku. Věcné odměny budou odstupňovány dle dosažených výsledků.
K zaznamenávání úspěchů a splněných aktivit bude sloužit sbírání razítek, které budou symbolizovat probírané učivo – např. krokodýl – zajímavosti o Jihomoravském kraj, razítka písmen = označení dopravních značek jednotlivých zemí, měst ČR atp.
Tato razítka budou děti dostávat do Cestovního pasu, který jim bude vydán v úvodu roku. Tento pas bude nepřenosný, budou ho mít žáci stabilně ve třídě, domů si ho odnesou až v závěru roku při vyhodnocení spolu s vysvědčením a pamětním listem na naši výpravu.

Vzor cestovního pasu:



Vzor pamětního listu: