Třída: 5. B
Třídní učitelka: Mgr. Jarmila Loudová
Školní rok 2008/2009
Cíle pro letošní školní rok
Každoročně považuji za stěžejní stanovit cíle, kterých chceme v průběhu roku s dětmi dosáhnout.
V letošním roce se snažím, aby pravidla, která budeme dodržovat nebyla pro děti jen abstraktními
pojmy, ale stanovily si je samy, a tak s větší chutí usilovaly o jejich plnění. Žáci ví za léta školní
docházky, co jim práci znesnadňovalo, co je ulehčením při učení a školních aktivitách. Každý návrh
zapíšeme, po diskusi o nápadech na závěr sestavíme žebříček nejčastějších názorů. Důležitá je co
nejvýstižnější formulace, aby byla pravidla srozumitelná všem žákům třídy i jejich návštěvníkům.
Vyjdeme z těchto základních pravidel:
Pravidla chování a práce ve třídě
Chovat se k sobě hezky
Vzájemně si naslouchat
Respektovat se – tolerovat jeden druhého
Pomáhat si navzájem
Naučit se zapojit všechny při řešení problémů a úkolů
Mluvit vždy po jednom – nepřekřikovat se
Tiše se mezi sebou domlouvat
Udržovat pořádek ve třídě
Stanovená pravidla významně usnadní práci, učení a navozují přátelskou atmosféru třídy.
Zvlášť budou vymezena pravidla práce ve skupině a v kolektivu celkově.
Cíle:
Snaha o dosažení co nejlepších poznatků, dlouhodobější upevnění vědomostí, schopnost kreativně myslet,
řešit problémy.
O co konkrétně usilujeme?
* CHCEME SE NAUČIT = POLOVINA ÚSPĚCHU
* UČÍME SE VYTRVALOSTI A TRPĚLIVOSTI
* VĚŘÍME VE VLASTNÍ SCHOPNOSTI
* NEBOJÍME SE VYJÁDŘIT SVŮJ NÁZOR (I NESOUHLAS)
* CHYBY BEREME JAKO ZDROJ POZNÁNÍ, PROTŘEDEK K NAŠEMU ZDOKONALENÍ
* NENECHÁME SE ODRADIT NEÚSPĚCHY
* SOUSTŘEDÍME SE MAXIMÁLNĚ NA PRÁCI
* VZÁJEMNĚ SE RESPEKTUJEME
Naši snahu budou doplňovat i moudré myšlenky pro letošní rok:
Denně je budeme mít na očích, měly by nám usnadnit nejen naši cestu školním rokem, ale i celý zbývající
život.
Při učení zažeň lhostejnost. Chtěj se naučit a naučíš se. Chtěj pochopit a pochopíš. Lhostejnost je
nepřítel učení.
Chceš-li něco v životě dokázat, musíš to zkoušet, být vytrvalý a přitom věřit svým schopnostem.
Uvědom si: I chybami se člověk učí, ale nesmí je neustále opakovat.
Bez neúspěchu se z nás nestanou nikdy mistři.
Hlavní krédo pro škol. rok 2008/2009:
Mysli, uč se, nevzdávej se
V jednotlivých situacích si ověříme jeho pravdivost na vlastní kůži – prožitkem.
Další vzdělávací cíle:
- schopnost otevřeně a bez zábran komunikovat
- rozvoj schopnosti vyhledávat a zpracovávat informace
- schopnost využití různých zdrojů poznatků – internetu, knih, časopisů,
televize atd.
- rozvoj vztahu ke knihám a čtení
- pochopení souvislostí – návaznosti učiva formou krátkodobých i
dlouhodobých projektů
MOTIVAČNÍ FAKTOR
Cesta z Čech až na konec světa
Stručný popis projektu:
Děti se vydávají za poznáním různých koutů České republiky, ale i Evropy. Žáci si nastoupí hned v
úvodu roku do „kouzelného autobusu“ a spolu s ním se budeme nechat unášet všemi kraji Čech,
Moravy i evropskými zeměmi. Stanou se z nás malí cestovatelé. Ve fantazii se můžeme vydat kamkoli,
a tak nebudeme respektovat ani hranice času a nahlédneme i do minulosti naší země.
Cíl projektu:
nenásilnou formou provázat obsah rozsáhlého vlastivědného učiva 5. ročníku mezipředmětově s dalšími
základními předměty – tj. HV, matematikou, českým jazykem, okrajově i s angličtinou.
Každý dostane větší možnost projevit se. Naučit se prosadit, obhájit své názory, schopnost prožít
úspěch i neúspěch. Poznání dětí, že se s nimi a jejich náměty počítá, je pro jejich další život
neocenitelná zkušenost.
Užívané metody v rámci projektu:
metoda brainstormingu, dialog, skupinová práce, prvky dramatické činnosti, didaktické hry, metody kooperativního učení ad.
Plán dílčích projektů realizovaných v rámci roku (časové rozvržení):
ZÁŘÍ
Domov – Naše vlast
Cíl: posílení vztahu k rodné zemi – rozvoj národního cítění, vztahu k mateřskému jazyku,
seznámení s nářečími, poloha Česka na mapě světa
Hlavní myšlenka: I když jsme jen malým smítkem (kapkou v moři) na mapě, jsme jedineční
– jen jedna zem je naším domovem.
ŘÍJEN
Cestování podzimem – poznáváme krásy přírody a naší vlasti
– krok za krokem Čechami
Cíl: prolnutí projektu s každoročními cykly střídání ročních období v přírodě, rozvoj
estetického vnímání, jazykových prostředků
Zázrak života (stvoření světa)
LISTOPAD
Pouť z Čech na Moravu
Cíl: rozvoj znalostí o místním regionu a oblasti Moravy, od pověstí k současnosti
Cestovní kanceláře – projekt zaměřený na rozvoj schopnosti komunikovat,
tvoření reklamy, propagace
PROSINEC
Příchod zimy do Česka – tradice naší země – tradice Vánoc ve světě
Cíl: upevnění znalostí tradic, navození poklidné atmosféry, rozvoj estetického
vnímání, jazykových dovedností
LEDEN
Podnebné pásy – všude množství krásy
Cíl: seznámení s podnebnými pásy se zaměřením na povrch Evropy, vodstvo,
podnebí i rostlinstvo
Měsíc předsevzetí – poznáváme jeden druhého
ÚNOR
Reklamní agentury – cestujeme do Evropy
Cíl: nahlédnutí do zemí našich sousedů – Slovenko, Polsko,Německo, Rakousko
Voda, bez které není života – projekt zaměřen na význam vody
BŘEZEN
Evropa – ráj pro turisty
Cíl: zaměření na oblasti s neporušenou přírodou a kulturní památky Evropy
Jaro klepe na dveře – koloběh života v přírodě
Cíl: rozvoj osobních prožitků, estetického vnímání
Knihy – koření života
Cíl: prohloubení vztahu ke knihám jako zdroji poznání, význam, vývoj, vliv knih na
rozvoj vzdělanosti – propojení s historickou částí vlastivědného učiva
DUBEN
Cestujeme proti proudu času – cesta do minulosti
Cíl: České země od doby pobělohorské až po nástup Marie Terezie a Josefa II,
porovnání současného života s minulostí – klady i zápory
Cesta do světa fantazie, čar, kouzel a magie
Cíl: rozvoj kreativity, fantazie
KVĚTEN
Jsi moje máma
Cíl: prohloubení vztahu k mamince, rozvoj citové vazby, tradice svátku
- projekt zakončen představením pro matky, kde budou propojeny všechny dovednosti dětí
pohybové, jazykové i estetické.
Završení celoroční spolupráce rodiny a školy, možnost prohloubení vztahů s rodiči a pedagogem v prostředí
školy.
Léto – čas slunce, barev a motýlů
Cíl: vnímání koloběhu ročních cyklů v přírodě
ČERVEN
Objevy a vynálezy hýbají světem
Cíl: seznámení s novodobými technologiemi, vývojem vynálezů a objevů, pochopení významu,
automatizace metod kooperativního učení
Hurá prázdniny! Cesta za prázdninovým dobrodružstvím (vysněná dovolená)
Cíl: posílení motivace k učivu v závěru roku, propojení teorie s prožitkem (škola v přírodě)
Bližší popis celoroční soutěže, způsoby doplňkového hodnocení a motivace
Celoroční projekt bude současně propojen s prvky celoroční soutěže, kdy budou v závěru roku všechny
děti ohodnoceny, získají diplom za aktivitu při plnění úkolů v průběhu roku. Věcné odměny budou odstupňovány
dle dosažených výsledků.
K zaznamenávání úspěchů a splněných aktivit bude sloužit sbírání razítek, které budou symbolizovat probírané
učivo – např. krokodýl – zajímavosti o Jihomoravském kraj, razítka písmen = označení dopravních značek
jednotlivých zemí, měst ČR atp.
Tato razítka budou děti dostávat do Cestovního pasu, který jim bude vydán v úvodu roku. Tento pas bude
nepřenosný, budou ho mít žáci stabilně ve třídě, domů si ho odnesou až v závěru roku při vyhodnocení
spolu s vysvědčením a pamětním listem na naši výpravu.
Vzor cestovního pasu:
Vzor pamětního listu: