ZŠ T. G. Masaryka Ivančice, Na Brněnce 1, okres Brno-venkov, příspěvková organizace
Problém šikany je stále rozšířenější. Mnohdy si děti ani neuvědomují, že některými svými výroky a činy druhým ubližují. Proto jsem věnovala vysvětlení významu slova ŠIKANA a prožitkům dětí dostatek času v rámci projektu věnovaném tomuto problému.
Slovo šikana pochází z francouzského slova chicane, což znamená zlomyslné obtěžování, týrání a pronásledování. Šikana je zvláštní případ agrese (násilí). Oběť šikany je obvykle slabší a bezbranná. Mezi šikanu nepatří jen rvačky nebo hádky stejně silných jedinců, ale také opakované posměšky vůči druhým nebo ošklivé poznámky o jeho rodině. Za šikanu považujeme veškeré chování, které má za cíl způsobit bolest, poškození nebo tíseň jinému dítěti.
V úvodu projektu jsme četli příběh ČARODĚJ ZEMĚMOŘÍ od U.K. Le Guinové. Žáci si díky tomuto vyprávění uvědomili, že řešením obtížných situací není únik, ale je důležité umět se problémům postavit, čelit jim tváří v tvář.
Nenásilně jsme se dostali k otázkám, které nás zajímají, ale mnohdy se o nich bojíme otevřeně mluvit. V rámci diskuse se objevily tyto otázky:
Nechali jste se někdy ostatními vyprovokovat? K čemu? Proč? Jakým způsobem? Provokujete někdy Vy své kamarády? Jak řešíte vzniklé problémy? Odkládáte je „na jindy“? Je lepší řešit problémy hned nebo jejich řešení odložit na později, až se Vám bude chtít? Máte z něčeho strach? Stydíte se přiznat, že máte strach? Znáte ze svého okolí někoho, kdo se vůbec ničeho nebojí?
Vyhledávali jsme všechna slova, která význam slova ŠIKANA vystihují:

Špatné vlastnosti, škodolibost, špatnosti, šachovat někoho do nepříjemné situace, šílenství, špehování, šizení druhých, štvát někoho, švihat druhého, škrtit, škádlit, „šlapat někomu neustále na krk“

Impulsivní chování, izolovat někoho, intolerance, intenzivní útok, intenzivní ubližování

Kázeňské problémy, krádeže, kopání, konání zlých věcí

Agrese, ataky, antisociální chování

Napadání druhých slovně i fyzicky, nadávky, nactiutrhání, nebezpečné chování, nebezpečí, netolerance

Agresivita, asistovat při nepravostech, adaptovat se špatně s ostatními

V závěru děti dopisovaly věty vztahující se k této problematice tak, aby dávaly smysl. Jejich výroky jsme si vzájemně sdělovali a diskutovali o nich.

Věty z pracovního listu:
Když je někdo osamocený a neoblíbený, tak__________________________ .
Můj kamarád je zlomyslný a já ____________________________________ .
Když někoho vystraším, _________________________________________ .
Šikana je chování, jehož záměrem je _______________________________ .
Šikany se dopouštějí ____________________________________________ .
Když je někdo bezohledný, znamená to _____________________________ .
Když mám strach, ______________________________________________ .
Nikdy nedovolte, aby ___________________________________________ .
Nikdo nemá právo _____________________________________________ .


Všechny aktivity měly vést žáky k tomu, aby o věcech více přemýšleli, nejednali ukvapeně a snažili se podobnému chování vyvarovat. Za úspěch považuji schopnost svěřit se, dokázat otevřeně komunikovat a snahu chovat se k sobě navzájem ohleduplněji. Vždyť násilí a zloby je všude kolem nás dost a dost.
Mgr. J. Loudová
Užitečná webová adresa k této problematice: www.minimalizacesikany.cz
(Potřebuješ poradit, podpořit, podepřít? Pak neváhej a stránku si vyhledej.)


Značky zaměřené na vyjádření vztahů a postojů k šikaně


STOP NÁSILÍ


STOP BITÍ A RVAČKÁM


STOP POMLUVÁM


STOP ZNEUŽÍVÁNÍ SÍLY


STOP NADÁVKÁM


DEJ PŘEDNOST PŘÁTELSTVÍ, OHLEDUPLNOSTI, POMOCI A OCHRANĚ DRUHÝCH