Celý měsíc září se žáci 6. ročníku zabývali projektem Les pod lupou. Jeho cílem je přiblížit dětem detaily,
které zběžným pohledem nevnímáme, a tyto detaily zaznamenat různými výtvarnými technikami.
Už sám název Les pod lupou napovídá, že v projektu jde o malé objekty, které musíme opravdu zkoumat velmi
zblízka:
Jako první byla na řadě kůra stromů: děti si přinesly kousek kůry z libovolného stromu a
povídaly si o tom, jak kůra vypadá, jak se od sebe jednotlivé druhy liší, k čemu svému stromu slouží a
co všechno v sobě může skrývat.
Strukturu a povrch kůry znázorňovaly koláží z mačkaných papírů přírodních odstínů a potom na ni umístily
barevné kresbičky obyvatel kůry stromu – brouky, motýly, můry, housenky…
Další na řadě byl pohled na porost pod stromy – kapradiny, mechy, přesličky: děti si opět
samy přinesly ukázky, navíc nám pomohl depozitář přírodopisného kabinetu. Vzhled a stavbu rostlin jsme
pozorně zkoumali a popisovali. Potom se je žáci pokusili co nejpřesněji zakreslit perem a tuší, přičemž
je zvětšovali na formát A3.
Další hodinu tyto kresby použili jako kresebnou přípravu pro linoryt, většina dětí se s touto technikou
setkala poprvé, přesto byl počáteční ostych z nového materiálu a nezvyklých nástrojů brzy překonán a obrázky
jsme si hned také vytiskli – výsledek všechny linorytové začátečníky potěšil, a jak by ne! Vždyť se jim práce
povedla!
Třetí v pořadí byl opět strom, a protože se na uvedené téma díváme opravdu velmi zblízka, zvolili jsme si
list stromu a jeho podzimní zbarvení: každý žák si přinesl několik spadaných listů z různých druhů stromů,
porovnávali jsme je co do tvaru i barevnosti. A to také bylo téma další práce: pomocí temperové malby zachytit
barevné proměny na listech a poté vystřihnout požadovaný tvar listu, který měl každý před sebou. A opět se
zvětšovalo. Vystřižený list jsme si pak nalepili na nový výkres a vytvořili tak jakýsi list z herbáře.
Ukázky z prací na téma Les pod lupou jsme vystavili na školní chodbě. Ale projekt tím nekončí, ještě i
v říjnu budeme pokračovat!