Žáci 6. ročníku se delší dobu (asi 2 měsíce) zabývali ve výtvarné výchově projektem, zaměřeným na smyslové
vnímání: zrak, sluch, čich, chuť a hmat.
Každému z těchto témat předcházel dialog o tom, co o daném smyslu víme, o zajímavostech či vlastních
zkušenostech a také o tom, jaké to asi je, když někomu jeden nebo více z pětice smyslů chybí nebo jej má
oslabený, zkrátka jak se žije lidem handicapovaným.
Práce na téma zrak se jmenovala „Oko, do duše okno“ – měla zobrazit, jak se v našem chování a
myšlení odráží to, co vidíme kolem sebe.
Pak následovala práce o sluchu neboli „Ucho všechno slyší“, ve které děti zkoušeli zakreslit anatomii
ucha ve zvětšeném měřítku a pomocí koláže zaznamenat zvuky, které nejčastěji slýchají hned po ránu.
V další hodině jsme „čichali“ – téma znělo „Vůně z kuchyně“ a před tím, než jsme
začali tvořit, vyzkoušeli
jsme si, jak citlivý máme nos: se zakrytýma očima měli žáci za úkol rozpoznat podle vůně různé potraviny
či ingredience.
Poté následovala fáze „vaření“ neboli „Talíř plný dobrot“ – technikou koláže a
asambláže žáci vytvářeli
prostřený stůl a na něm vše, co jim chutná.
Na závěr jsme si nechali hmat – nejprve jsme vytvářeli jednoduché hliněné figurky oblíbených zvířat.
Po vypálení jsme keramické figurky přikryli látkou tak, že je nikdo neviděl a pouze podle hmatu jsme
zvířata kreslili. Po odkrytí figurek jsme pak porovnávali, nakolik bylo naše hmatové vnímání přesné.