Před vánocemi jsme se ve výtvarné výchově v 8. ročníku zabývali tématem Hvězdy jako symbolu –
zrození, vzniku, světla, a koneckonců především vánočních svátků jakožto oslavy narození Krista.
Místo jeho narození bylo označeno právě hvězdou – letící hvězdou, kometou.
Žáci vytvářeli různé typy hvězd z plátů kovolistů, které různě prostříhali či perforovali tak, aby
vytvořili ornament, jímž bude procházet světlo. Některé navíc přizdobili drátkem, kovovými spirálami nebo
skleněnými korálky.
V lednu po Novém roce jsme na toto téma navázali v 8. a 9. ročníku rčením „Narodil se pod šťastnou
hvězdou“
– opět jsme objevili symbol hvězdy, tentokrát jako astrologického pojmu nebo astronomických souhvězdí a
zabývali jsme se vírou v působení hvězd na život člověka. Zjistili jsme, že ve třídě je vždy zastoupena
celá nebo téměř celá skupina 12 znamení astrologického zvěrokruhu, a tak každý si vytvořil svou kruhovou
výseč zvířetníku – se svým znamením jako astrologickou značkou, ilustrací a názvem: vznikly tak práce,
ve kterých jsme zkombinovali linoryt (znak), perokresbu (ilustrace) a písmo (název). Práce – jako obvykle
– vyzdobily školní chodby.
A jelikož nastaly příznivé klimatické podmínky – napadl sníh – vyzkoušeli jsme ještě jednu variantu tohoto
tématu, a sice vytvářet ze sněhu na školním pozemku velké sněhové reliéfy v podobě znamení zvířetníku.
Některé se povedly více, některé méně, ty zdařilejší jsme zdokumentovali. Na závěr hodiny pak ovšem většina
sněhových výtvorů vzala za své, neboť nad procesem tvoření převládl proces boření. Znamení zvěrokruhu se
stala obětí „prachsprosté“ koulovačky, přežily jen ty odolné a trvanlivé. Nicméně – zážitek to byl!!
Mgr. L. Bubeníková
Foto: Mgr. L. Bubeníková & žáci 8. roč.