ZŠ T. G. Masaryka Ivančice, Na Brněnce 1, okres Brno-venkov, příspěvková organizace
Ve výtvarné výchově v 9. A jsme si vyzkoušeli, do jaké míry je náš mozek schopen vnímat skutečnost a jaký obraz o skutečnosti nám předává.
Žáci si vybrali různé výhledy z oken školy – ze třídy do ulice, z chodby na křižovatku, z oken výtvarky na školní dvůr či na zahradu.
Vybraný výhled namalovali na sololitové desky a poté tento výhled i svou malbu zdokumentovali fotograficky.
V příští hodině jsme si fotodokumentaci prohlédli na počítači a mohli jsme posoudit, co s viděným objektem provede naše mozková soustava – vybere to, co nás nejvíc zaujalo a zbytek potlačí, jako bychom to ani neviděli, anebo jakoby to tam ani nebylo. Ukázali jsme si, že ze skutečnosti si člověk vybírá nebo ji redukuje podle své potřeby. Fotografie je tedy pro člověka nezbytná, chce-li co nejpřesnější dokumentaci. Obraz je však výpovědí o autorovi, o tom, co ho zajímá, co se mu líbí.
V další fázi jsme pak pracovali s fotografií v počítačovém programu: prvním úkolem bylo, pokusit se převést fotografii do počítačové malby (kresby); druhým úkolem pak byla počítačová úprava fotografie – žáci měli fotografii doplnit o prvky, které by tam – býti architektem – umístili, a pomocí kterých by prostor zajímavě nebo vtipně upravili.

Mgr. L. Bubeníková
Fotogalerie prací žáků:
Malba a fotografie
Fotomontáže a práce s grafickým editorem