Ve výtvarce v 6. ročníku jsme si trochu zahráli s barvami a tvary, a sice dvěma způsoby:
Jednou jsme použili jen mírně řízenou náhodu a podruhé naopak jsme konstruovali přesně podle vlastních
plánů.
K první práci jsme použili jako motivaci obraz amerického malíře Jacksona Pollocka, který svou tvorbu
zaměřil na náhodné a velmi dynamické použití barev na plátně – barvy na plátno stříkal, vyléval a jen
málo do takto vzniklých skvrn zasahoval štětcem. Náhodně seskupené barevné skvrny však vždy vytvářely
v představivosti diváka konkrétní obrazce, například obraz „Levandulová mlha“, jehož reprodukci jsme
si před prací pečlivě prohlédli.
Pak si každý žák vyrobil z kelímku od jogurtu zařízení na cákání barev, nalil do něj mírné množství
libovolné barvy jen mírně ředěné vodou a – cákal. Převážně na papír, občas i na lavici, semtam i docáklo
něco na podlahu výtvarny. Barvy si mezi sebou děti vyměňovaly a nakonec velké skvrny doplnily stříkáním
barvy ze štětců.
Hotové kompozice daly vyschnout a v další hodině pak hledaly v obrazcích konkrétní tvary či se nechaly
unést fantazií a vymýšlely celé příběhy, které se na výkrese mohly odehrávat.
Vznikly tak práce s názvy jako například Dračí svět, Vesmír, Jožin z bažin a podobně.
Ve druhé práci jsme se vrhli do práce s barvami a tvary z úplně opačného konce.
Nejprve jsme si rozdali několik zázračných věciček a prováděli jsme s nimi různá kouzla – ty zázračné věcičky
se jmenují krasohledy. Takový krasohled, to je vlastně různě široký tubus, na jednom konci je kukátko a na
druhém je výplň z barevných sklíček nebo úlomků barevných plastů či dalších podobných malých předmětů.
Uvnitř tubusu jsou tři zrcadla nalepená do tvaru trojúhelníku. Otáčením krasohledu vznikají obrazce ze
sklíček a jejich odrazem v zrcadlech se tyto obrazce zmnožují a opakují v trojúhelníkových tvarech,
takže vytvářejí jakési ornamenty.
Žáci se pokusili zachytit jeden obrazec, vytvořený krasohledem, či spíše si ho sami vymyslet a vytvořit do
šestiúhelníkového tvaru složeného z 6 trojúhelníků ornament pomocí kresby a koláže z barevných papírů.
Kouzlo bylo zachyceno a zvěčněno na průhledný papír a ten vložen do „kukátka“ z černého výkresu.
Po dokončení jednotlivých prací jsme ještě trochu experimentovali: dvě či tři kukátka jsme kombinovali a
nechali jimi procházet denní světlo, přičemž jsem jimi různě otáčeli, čímž jsme napodobovali funkci
krasohledu.
V obou tématech si žáci vyzkoušeli, jak pracovat s náhodou a chaosem (zmatkem), ve kterém hledali řád,
a pak naopak s řádem – pečlivě uspořádanými prvky, které se mohly různě proměňovat a vytvářet náhodné
obrazce.