Druhým přírodním tématem v 6. ročníku se stali MOTÝLI, jejichž čas právě nastal: v botanické zahradě i ve
volné přírodě právě začíná období líhnutí dospělých motýlů z kukel.
Jak vypadá takový motýl, když je ještě schovaný a stočený v těsném příbytku kukly? Nejprve jsme si
různé kukly prohlédli na obrázcích a objevili jsme, že každý druh motýla vytváří jiný tvar i barvu kukly.
Děti zkusily různé tvary kukel nakreslit tuší do mokrého podkladu a nechali linku rozpíjené tuše, aby jim
při kresbě trochu napovídala a pomáhala.
Do zaschlé kukly děti umístily stočeného, dosud ještě spícího motýla – kousky barevných křídel, zlomky
roztodivných vzorů, části těla a hlavy s tykadly... to vše dokázaly pomocí vodových barev spolu s pastelkami
a fixami. Motýlovi také přidělily jméno – rodové i druhové, pokud možno „latinsky“.
A jak vypadá motýl, který se z té kukly právě vylíhnul? Tak to byl další výtvarný úkol: podle náznaků
v kukle nakreslit celého motýla s rozloženými křídly – při vymýšlení barevných kombinací a vzorů na
křídlech pracovala dětská fantazie naplno, vodítkem byla předchozí práce motýla v kukle.
Závěr celé výtvarné řady věnované motýlům se odehrál venku, na volném prostranství školní zahrady.
Představovali jsme si, jak motýl letí, a děti ve skupinkách vytvářeli záznamy letu motýla na průsvitný
papír. Jednotlivé průsvitky jsme pak překládaly přes sebe, až jsme vytvořili celá motýlí „hejna“.