Téměř dva měsíce jsme s žáky 6. ročníku putovali světem francouzského spisovatele Julesa Vernea, autora
nepřeberného množství knih vědecko-fantastických a dobrodružných, a také tak trochu vizionáře, který
předvídal ve svých dílech vznik různých objevů a vynálezů. Zkrátka člověka s obrovskou mírou fantazie,
jenž se navíc nechal inspirovat dobou, v níž žil: dobou technického rozvoje a nových objevů poloviny 19.
století.
Celou výtvarnou řadu jsme zahájili studiem různých fotografických portrétů Julesa Vernea – od mládí až
do jeho pozdního věku, pozorovali jsme jednak jeho rysy, měnící se v průběhu let, a jednak charakteristické
rysy, které mu zůstaly, i když už byl starým člověkem. Přitom jsme si četli o jeho životě, jeho povaze, o
rodině, i o knihách, které napsal. Děti pak podle předložených fotografií nakreslily zvětšený portrtét a
snažily se přitom o zachycení jeho typického výrazu a charakteristických rysů. Hotový černobílý portrét
potom doplnily drobnými baerevnými ilustracemi nejznámějších technických objektů z jeho knih – ponorek,
lodí, balónů i vzducholodí.
V dalších pracech jsme pak ztvárnili to, co je typické pro několik jeho nejznámějších knih, z nichž jsem
dětem před i v průběhu práce četla, také jsme se podívali na ukázku animovaného filmu na téma knihy Vynález
zkázy od Karla Zemana, který režíroval například známou Cestu do pravěku.
Na námět knihy Dvacet tisíc mil pod mořem děti vytvářely z keramické hlíny mušle ze
„sbírky kapitána Nema“,
velitele ponorky Nautilus. Tuto ponorku a zároveň motivy z animovaného filmu Vynález zkázy zpracovaly děti
v kolážích, jimiž znázornily, jak to vypadá uvnitř ponorky.
S knihou Pět neděl v balónu jsme zabloudili do Afriky a na téma předčítané ukázky děti vytvořily velké
ilustrace s motivem horkovzdušného balónu, pomocí techniky barevného monotypu a perokresby.
Poslední knihou, z níž jsme si četli, byl Tajuplný ostrov, typická robinzonáda, v níž jsme se v závěru
opět mohli setkat s kapitánem Nemem. Děti na téma ukázky vymýšlely mapu neznámého, tajuplného ostrova,
tvarovaly ho, zakreslovaly a pojmenovávaly všechny jeho části do připraveného barevného podkladu.
Vznikla pestrá škála výtvarných prací podložených literaturou, doufejme, že inspirujících. I když v
každé třídě se našel alespoň jeden žák, pro nějž nebyl Jules Verne neznámým jménem a přinejmenším
jednu knihu od něj četl.
Děti, čtěte!