Český jazyk je sice velice rozmanitý tím, že používá mnoho jazykových prostředků, ale zároveň i složitý
v pochopení a reprodukci myšlenek. K tomu, abychom se naučili správně a věcně vyjadřovat a porozuměli si
navzájem, slouží hlavně slohové hodiny a náš mluvený projev. Abychom zvládli text správně reprodukovat,
musíme mu nejprve porozumět, zpracovat ho a následně reprodukovat. Pokud chceme tohle zvládnout, k nácviku
nám nejlépe poslouží osnova, která musí být stručná, krátká, ale zároveň výstižná. My jsme se takovou snažili
sestavit k článku o ježkovi.
V tomto článku jsme si nejen zopakovali základní informace o ježkovi, ale dozvěděli jsme se i něco nového,
co nás zaujalo. Např. že máme v ČR dva druhy ježků (západní a východní), které se liší barvou náprsenky a
postavením ostnů, čím se ježek živí, jak se připravuje na zimu, kolik mláďat se narodí a co se s nimi stane,
když nedorostou před zimou, co potřebuje ježek, když se chová v zajetí a jak se o něho má správně člověk
postarat.
Z literárního učiva jsme si připomenuli, co jsou to odstavce a podle nich jsme sestavili společně osnovu.
První a poslední slovo v odstavci jsme si pro lepší orientaci barevně odlišili. Osnovu jsme si sice vytvořili
společně, ale každý by vám byl schopen říct o ježkovi podle osnovy něco jiného, ale přesto pravdivého.
Všichni žáci si namalovali svůj obrázek, který se vztahoval k textu. Uznejte, že žáci od sebe v malování
rozhodně neopisovali.