ZŠ T. G. Masaryka Ivančice, Na Brněnce 1, okres Brno-venkov, příspěvková organizace

V přírodovědě budeme v průběhu celého roku poznávat proměny přírody v jednotlivých ročních obdobích v rámci různých společenstev. Na počátku roku jsme se zaměřili na živočichy a rostlinstvo z okolí lidských obydlí. K jednomu ze zástupců jsme zrealizovali krátký projekt. Prolínal se všemi předměty – matematikou, českým jazykem, přírodovědou, čtením i výtvarnou výchovou. Hádanka vám napoví, který živočich to byl.
Dupy, dup. Ani chlup.
Samé ostny jako trny.
Schovává se v hustém trní.

Jistě jste poznali, že se jednalo o ježka. V Evropě se vyskytují dva významné druhy – ježek západní a ježek východní.
Děti četly nejprve text o ježkovi západním. Četba nebyla snadná. V textu totiž byla ukryta řada slabik, které do vyprávění nepatřily. Jejich označením žáci rozluštili zprávu, v níž byly další instrukce k práci.
Vyhledávali jsme základní informace o ježkovi i v encyklopedii.
Co jsme se dozvěděli?

Ježek západní (Erinaceus europaeus)
Ježek západní je rozšířený v západní a střední Evropě. Tento savec dosahuje délky 22–29 cm a hmotnosti 0,4–2,0 kg. Obývá okraje lesů, suché paseky i zahrady. Živí se jinými menšími živočichy, tedy hmyzem, obojživelníky, plazy a  podobně. Nejvíce si ale pochutnává na dešťovkách. To se mu často stává osudným. Když jde totiž po dešti sbírat žížaly na silnici, kde je to pro něj nejjednodušší, tak ho nezřídka zajede auto. Je aktivní hlavně v noci. Přes den zůstává většinou ve svém úkrytu, který mívá nejčastěji někde v křoví nebo pod pařezy. Na zimu upadá do zimního spánku, proto se musí vždy na konci léta a na podzim pořádně vykrmit, aby si vytvořil tukové zásoby. U nás se vyskytuje ještě velmi podobný ježek východní.
Ježek západní se pozná podle toho, že bodliny má všechny rovnoměrně učesané dozadu, okolo očí má tmavé brýle směřující k čenichu a na hrudi má tmavou srst. Ježek východní má naopak bodliny směřující na všechny strany, na hrudi světlou náprsenku a brýle okolo očí mu chybějí.
V českém jazyce dostal každý z žáků jednu bodlinku nejen pro štěstí, ale i pro trénink pravopisu. Vznikli tak dva ježci – jeden měl tělo pokryto bodlinami se slovy s Y/Ý, druhý měl naopak tělo pokryto bodlinami ze slov s I/Í.
V matematice jsme si nové poznatky nejen o ježkovi zopakovali pomocí řešení příkladů se závorkami. Jsme dobří počtáři, a tak se nám podařilo složit díky správným výsledkům obrázek s textem.
Ve výtvarné výchově jsme si ježky i nakreslili. Jsou jako živí, posuďte sami.

Za kolektiv žáků 4. A Mgr. Jarmila Loudová

foto001_small.jpg foto002_small.jpg foto003_small.jpg foto004_small.jpg foto005_small.jpg
foto006_small.jpg foto007_small.jpg foto008_small.jpg foto009_small.jpg foto010_small.jpg
foto011_small.jpg foto012_small.jpg foto013_small.jpg foto014_small.jpg foto015_small.jpg
foto016_small.jpg foto017_small.jpg foto018_small.jpg foto019_small.jpg foto020_small.jpg
foto021_small.jpg foto022_small.jpg


Foto: Mgr. J. Loudová