ZŠ T. G. Masaryka Ivančice, Na Brněnce 1, okres Brno-venkov, příspěvková organizace
Do nového roku vstupujeme opět s novým projektem. Tentokrát nese název „Cesta na pohádkové ostrovy“. Vstup do školního života a vzdělávání celkově je vždy obtížné. Svět pohádek a fantazie bude jistě pro děti příjemným zpestřením celoroční práce.

Neodradí nás sychravé, ani příliš slunečné počasí. To je velká výhoda. Na rozdíl od skutečného života můžeme cestovat za každého počasí. Vždyť je před námi tolik práce v jednotlivých předmětech a deset měsíců školního roku uteče jako voda.

Hlavním cílem projektu je vytvoření pevné vazby dětí ke knihám, rozvoj tvořivosti, řečových a komunikativních dovedností, ale i úcty k tradicím a hodnotám.
Hned na počátku roku vzlétneme s dětmi z reálného života do světa fantazie prostřednictvím historického dopravního prostředku, který ovládal v dávné minulosti naše nebe – balónu. Žáci si ho sami vyzdobí dle své fantazie. Budou plnit dílčí problémové a soutěžní úkoly a získávat razítka na své „plavbě“ za poznáním do záznamového sešitku naší cesty. V závěru roku získají pamětní list, který jim bude připomínat naši plavbu.

Cílem celoročního projektu je motivovat děti k učení, zpestřit výuku, poskytnout větší možnost seberealizace, podnítit zájem o poznání. Po celý rok se budeme snažit vnímat význam knih jako zdroje poznání i nejlepšího přítele pro člověka. Zaměříme se na znaky pohádek, bajek, pověstí, poznáme jejich známé i neznáme autory, budeme srovnávat knižní i filmové zpracování.
K práci budeme používat všech dostupných zdrojů – internetu, televize, knih atp.
Projekt se bude prolínat všemi předměty, umožní provázat učivo 4. ročníku. Děti budou nuceny více přemýšlet, naučit se srovnávat fantazii s reálným životem.

Pro vstup do projektu jsem vytvořila motivační báseň, která dětem přibližuje, co nás v průběhu roku čeká v rámci našich cest a učiva.

Cesta na pohádkové ostrovy

Tři, dva, jedna, nasedat,
nové věci vyhledat.

Nahlédneme do pohádek,
pryč od stresu a všech hádek.
Poznáme dobře naše pohádkáře,
ale i ze světa známé tváře.

Křížem krážem naší vlastí
poznání pak bude slastí.
Vytáhnou nás do přírody
hory, lesy, krásy vody.

Máme na rok velké plány,
nastupte si, jeďte s námi.

Ze současnosti do historie,
tradicemi to dodnes žije,
pro dobrodružství naše srdce bije.

Nevylekají nás špatné zvěsti,
víme, že jsou to jen pověsti.
Máme pro strach uděláno,
ať je večer nebo ráno.

Až budeme mít dost všech památek,
proudem času se vrátíme nazpátek.
V učení neustaneme ani na chvíli,
podělíme se s Vámi o všechno,
co jsme prožili.

Všechno má svůj jasný cíl –
školní rok, aby zábavný a hravý byl.

Budeme také realizovat ranní setkávání (využívat třídnické čtvrthodinky, ale v případě nutnosti i volné chvilky ve výchovách v průběhu dne).
Naše ranní probuzení do školního dne – (světa povinností) – budou motivovat tato slova:
Ať jsem holka nebo kluk,
učení mi není fuk.
Dobré ráno, hezký den, společně vše dokážem.

V případě výjimečných sezení během dne nahrazujeme úvodní pozdrav „Dobrý den“ aktuálními částmi dne – např. „Dobré poledne“.)

Je důležité vnímat pravé hodnoty v životě, proto volíme jako motto letošního školního roku tato životní moudra:

„Člověk není bohatý tím, co má,
ale tím, co ví, čemu rozumí a co zná.“

(Ladislav Stehlík, český básník, spisovatel a malíř)

„Nade všecko platí: pracovat.
Teprve prací se člověk stává osobností a charakterem.“

T. G. Masaryk

Rozdělení projektu v rámci roku

Září
Ze školního života přímo do pohádky
Cíl:
Tato část je zaměřena na pochopení významu a vzniku pohádkových příběhů pro prostý lid v minulosti, poznáváme základní znaky pohádek.
Dílčí cíl:
Poznat blíže sběratelku lidových pohádek a významnou českou spisovatelku Boženu Němcovou.
Krátkodobý projekt:
Přítel příteli rádcem
Navození přátelské atmosféry, upevnění dobrých vztahů v kolektivu.

Říjen
Z pohádky do pohádky
Cíl: naučit se, co jsou to autorské pohádky – zaměřeno na české autory, srovnání autorských a lidových pohádek.
Dílčí cíl:
Tvorba K. J. Erbena (zaměřeno na sběratelskou činnost – tj. lidové pohádky) a J. Wericha (autorské pohádky).

Listopad
Cesta na ostrov bajek
Cíl: poznat základní znaky bajky, srovnání bajky a pohádky, vzít si ponaučení z bajek pro reálný život.
Dílčí projekt:
Vodníci a podvodníci
Cíl: zaměřit se na vodnické pohádky v české i světové tvorbě + děláme rozbor pohádek, které děti sledují – průzkum, které „pohádky“ ztrácejí svůj původní význam, monitorujeme výskyt násilí v pohádkových příbězích.
Propojeno s aktivitami dalšího sblížení dětí – motto: Držme při sobě – připomenutí jedinečnosti každého člověka – nutnosti tolerance, minimalizace nevhodného chování, šikany v kolektivu třídy i v rámci školy.

Prosinec
Cesta na vánoční ostrovy
Cíl: oživit vánoční tradice, najít tematiku Vánoc v dětské literatuře, prohloubit vztah dětí ke knihám.
Krátkodobý projekt:
Poprvé v Hrusicích
Poznáváme významné dětské ilustrátory – zaměření na Josefa Ladu – úvod.

Leden
Cesta do království ledu
Cíl: poznat světové pohádkáře – zaměření na severské evropské země – hlavní představitelé: H. CH. Andersen a Astrid Lindgrenová.

Únor
Cesta do minulosti
Cíl: poznat historii naší země od pravěku, hlavní znaky pověstí, seznámení se základními z nich, srovnání pohádek a pověstí.
Dílčí projekty:
Cesta do pravěku – poznáváme starověk
Na skok mezi Přemyslovci – poznáváme středověk

Březen
Jaro už je ve vzduchu – cesta na „velikonoční ostrovy“
Cíl: vnímat příchod jara, proměny přírody – jarní tematiku hledáme v knihách, básních , poznáváme dětské ilustrátory – zaměřeno na osobnost Josefa Lady a Mikoláše Alše + poznáváme velikonoční tradice.
Dílčí projekt:
Jak se stát opravdovým rytířem – minulost proti současnosti – připomenutí pravidel slušného chování
Kniha – nejlepší přítel člověka – zaměřené na význam knih pro člověka a vzdělanost

Duben
Cesta do světa kouzel a magie
Cíl: seznámit se s autory české i světové dětské literatury – zaměřeno na svět kouzel – např. autoři : Kathleen Rowlingová, Hermína Franková
– připomenutí tradic – Filipojakubská noc

Květen
Cesta za dobrodružstvím – ostrov radosti
Cíl: poznávání autorů dobrodružné dětské literatury, vnímáme proměny přírody, příchod léta a letních radovánek.

Červen
Návrat domů
Cíl: souhrn celoroční práce, vyhodnocení projektu.

Celoročně budeme pracovat na projektu k ochraně Země s názvem:
Nauč se číst v knize nejcennější – „matce“ přírodě aneb Země je naším domovem
Cíl: nenásilnou formou poznávat přírodu, naučit se vnímat člověka jako „malé zrno“ v moři ostatního života na Zemi, pochopit provázanost a závislost všech tvorů a připravit podklady pro soutěž „Krásná a zranitelná planeta Země“.

Průběžně se s Vámi o výsledky svých aktivit podělíme. Neváhejte a pravidelně čtěte stránky naší školy. Příjemně se u nich odreagujete.

Za kolektiv žáků 4. A Mgr. Jarmila Loudová