ZŠ T. G. Masaryka Ivančice, Na Brněnce 1, okres Brno-venkov, příspěvková organizace

Výtvarný projekt v 6. ročníku

V 6. ročníku jsme ve výtvarce dlouhé týdny zpracovávali výtvarný projekt na téma RYBY: na jeho úplném začátku jsme studovali stavbu rybího těla na příkladu kostry kapra, zapůjčené z přírodopisného kabinetu.
A první úkol byl inspirován právě onou rybí kostrou – žáci si v duchu vymýšleli libovolné tvary ryb a snažili se vytvořit nejprve jejich kostru jako skládačku vyřezanou z tvrdého kartónu. Jednotlivé kousky kostry pečlivě svazovali a zpevňovali drátkem, doplnili barevným akcentem v podobě proužků krepového papíru a hotové tělo ryby upevnili průhlednou potravinovou fólií.
Druhým úkolem byla malba ryby podle vytvořené kostry. A dalším pak „popis“ rybího těla – kaligramy neboli kresby písmem. „Rybí“ téma jsme zakončili modelováním z keramické hlíny.

Od fantastických ryb, existujících pouze v představách dětí, jsme se přenesli do skutečného světa moří k živočichům, které rybu připomínají jen stavbou těla, jsou však, stejně jako člověk, savci. Řeč je o velrybách – keporkacích, kosatkách, běluhách či vorvaních. Zaujalo nás především, jakým způsobem se tito živočichové dorozumívají: na internetu jsem žákům vyhledala různé nahrávky tzv. velrybího zpěvu, do kterých jsme se zaposlouchali a zkoušeli identifikovat, kolik různých zvuků jsou velryby schopny vytvořit. Kaskády roztodivných opakujících se tónů skutečně připomínaly melodie. Velrybí řeč či zpěv, nebo spíš signály, se lidé pokoušejí rozkódovat, porozumět jim, jsou však pro nás příliš vzdálené, abstraktní.
Žáci měli za úkol vžít se do role velryb, které se mezi sebou dorozumívají, a vytvořit „mapu“ zvuků, tónů a melodií prostřednictvím abstraktní skupinové malby. Průběh malby byl podkreslen stále se opakujícími nahrávkami velrybího zpěvu.

A na úplný závěr projektu o rybách a velrybách jsme trochu odbočili – protože děti velmi zaujala technika kresby písmem, samy iniciativně vytvářely další kaligramy nejenom ryb, ale nejrůznějších zvířat, od pejsků a koček až po složitější kompozice.

Mgr. L. Bubeníková

foto001_small.jpg foto002_small.jpg foto003_small.jpg foto004_small.jpg foto005_small.jpg
foto006_small.jpg foto007_small.jpg foto008_small.jpg foto009_small.jpg foto010_small.jpg
foto011_small.jpg foto012_small.jpg foto013_small.jpg foto014_small.jpg foto015_small.jpg
foto016_small.jpg foto017_small.jpg foto018_small.jpg foto019_small.jpg foto020_small.jpg
foto021_small.jpg foto022_small.jpg foto023_small.jpg foto024_small.jpg foto025_small.jpg
foto026_small.jpg foto027_small.jpg foto028_small.jpg foto029_small.jpg foto030_small.jpg
foto031_small.jpg foto032_small.jpg foto033_small.jpg foto034_small.jpg foto035_small.jpg
foto036_small.jpg foto037_small.jpg foto038_small.jpg


Foto: Mgr. L. Bubeníková