V měsíci dubnu jsme věnovali jedno úterní dopoledne projektovému vyučování, abychom se dozvěděli něco o
židech a faraonech – kdy žili, jak se jim žilo, co měli společné aj.
Celá naše třída byla rozdělena do 8 skupin, které zjišťovali z přinesených materiálů popř. na internetu
zajímavé informace a vytvořily tak plakát, který pak museli prezentovat před třídou. Každá skupina měla
své téma, takže jsme se dozvěděli opravdu hodně. Na konci každé prezentace byly položeny kontrolní otázky
k odpřednášenému tématu, abychom zjistili, jak dávaly ostatní skupiny pozor.
Postupně jsme také vyplňovali pracovní list, který připravila paní učitelka, zbylo místo i na zpěv písně
o Mojžíšovi a poslech písně David a Goliáš, které s tématem také souvisely. Důležitou částí bylo i hodnocení
skupinové práce, plakátu a sebehodnocení. Podle odvedené práce jsme byli i oznámkováni.
Součástí projektu byla návštěva Židovského hřbitova a klasického hřbitova v Ivančicích a zjištění rozdílů
hlavně ve vzhledu a umístění náhrobků. Myslím si, že otázka smrti a pohřbu není v dnešní době už tabu, je
to prostě součást života, a proto jsme se s dětmi o tomto tématu bavili jako o normální věci. Na židovském
hřbitově nás provedla paní Jelínková, která ví hodně o historii nejen hřbitova, ale i židů obecně. Na
klasickém hřbitově jsme si povídali o pohřbívání do hrobů, rozprašování a pohřbívání v urnách. Žáky toto
téma hodně zaujalo.
Zakončením procházky bylo výtvarné ztvárnění náhrobku. Mohl to být náhrobek klasický, nebo židovský.
Projektu jsme celkem věnovali 8 vyučovacích hodin během 3 různých dní, ale myslím si, že to stálo za to.
Ve výuce žáci nic nezameškali, protože téma jsme využili ve všech předmětech:
VL – židé, bible, faraoni, kde žili...
Čj – sloh – prezentace plakátu vlastními slovy
ČJ – psaní – plakát
Čt – získávání a třídění informací z přinesených materiálů a internetu
M – římské číslice
Hv – písně Mojžíš, David a Goliáš
Vv/Pč – tvorba plakátu a náhrobku
Tv – exkurze na hřbitovy
Chtěli bychom poděkovat paní Věře Jelínkové, která nás provedla židovským hřbitovem a trpělivě odpovídala
na naše zvídavé dotazy. Někteří žáci popsali naši návštěvu a zážitky z projektu či procházky na oba hřbitovy.
Vznikly krásné plakáty a výtvarné práce, které jsou vyvěšeny na chodbě školy.