Nápad udělat si projekt na téma želva vznikl v hodině českého jazyka, kdy jsme si přečtli krátký úryvek o želvě bahenní. Žáci měli hodně
dotazů k tomuto tématu, a proto jsme se rozhodli, zjistit si o želvách více.
Každý měl týden na to, aby si zajistil nějaké informace, ať už z encyklopedií, knih o přírodě nebo z internetu a donesl je do školy.
Předem jsme si ve třídě určili, co nás nejvíce zajímá:
- Druhy – jaké druhy želv známe, kolik jich je celkem
- Váha a velikost – jak jsou velké, kolik váží...
- Výskyt – kde žijí (voda, souš)
- Potrava – čím se živí
- Krunýř – z čeho je, jaká je jeho funkce
- Rozmnožování, páření
- Nepřátelé
- Zajímavosti
Úkolem žáků ve skupinách bylo vytvořit plakát, který obsahoval výše uvedené informace a jeho prezentace před třídou (mluví všichni,
srozumitelně), poté následovaly 2-3 kontrolní otázky k předvedené prezentaci. Žáci mohli využít donesené knihy, vytištěné články i
počítač ve třídě. Nešlo o to, kolik si kdo donesl materiálů, ale jak s nimi dokázal dále pracovat, zjistit důležité informace, které
jsme si předem vytýčili a následně, jak srozumitelně vše dokázal prezentovat ostatním, aby informace pochopili. Po všech prezentacích
následovalo hodnocení. Ve 4. A žáci hodnotili nejen sebe, ale i práci ostatních pro svou skupinu, každý měl také právo se vyjádřit k
vyrobeným plakátům ostatních. Poctivě jsme všechno bodovali (plakát, spolupráce ve skupině, srozumitelnost při prezentaci...) a na
základě bodů a svého hodnocení paní učitelka všem dala známku a pochvalu do ŽK. Ve 4. B paní učitelka také ohodnotila žáky známkami.
Práce se zdařila téměř všem na jedničku! Zpestřením pro žáky byla živá želva, kterou donesl do školy žák ze 4. B. Svou rychlostí a
obratností rozhodně popírala přísloví: „Je pomalý jako želva.“
Projektovým vyučováním vedeme žáky ke spolupráci ve skupinách, komunikaci, vyjadřování ke známému tématu, obhajování vlastního názoru,
prezentaci sebe sama a také k sebehodnocení. Dovednosti, které si žáci touto výukou osvojí se prolínají téměř všemi předměty a hlavně
jsou důležité pro další vzdělávání a také pro život.