ZŠ T. G. Masaryka Ivančice, Na Brněnce 1, okres Brno-venkov, příspěvková organizace

Tvrzení, že je matematika nezáživné vědní odvětví, byl již mnohokrát vyvrácen. I ti, kteří neradi počítají, se někdy na hodiny opravdu těší.
V aritmetice zpestřují matematiku projektové náměty. Stačí několik minut a můžeme se v rámci počtů ocitnout ve vesmíru, ve světě přírodních rekordů, na vrcholcích světových hor. Záleží to jen a jen na fantazii učitele. Propojení počtů s hravými aktivitami je rázem zábavou.
Na internetu jsou dnes k dispozici stovky matematických her. Programy vytvořené naší paní učitelkou "na míru" do jednotlivých hodin jsou další "třešničkou na dortu". Stačí přidat k výsledkům zrovna procvičovaných typů příkladů šifru a rázem je z matematiky honba za tajemnou zprávou.
V každém měsíci přijde paní učitelka s nějakou novinkou, každá hra je pro nás novým lákadlem. Kdo by si nechtěl hrát s kolem štěstí či sbírat diamanty!
Na počátku hodin využíváme často početní rozcvičky zaměřené na pamětné sčítání, odčítání, násobení a dělení. Řešení řetězců příkladů zpestřuje celoroční soutěž o početního krále. Je pro nás velkou motivací. Kdo bude letos pasován na krále, se dozvíme až v závěru školního roku.
Hravé experimentování paří i do hodin geometrie. Pokud běháme po třídě s metrem a přeměřujeme rozměry naší třídy, chodby, opakujeme zrovna jednotky délky. Naše vědomosti se snažíme použít i prakticky. Vždyť každý z nás bude jednou zařizovat svůj dům, bude potřebovat umět spočítat obsah místností, kde bude pokládat koberec, dlažbu.
Nebojíme se měřit i v hodinách vlastivědy. Když jsme se ocitli v románském slohu a dozvěděli jsme se o síle obvodových zdí staveb, chtěli jsme je porovnat s našimi zdmi ve třídě. Zjistili jsme, že nás chrání zdi o téměř 2 metry užší, což nás překvapilo. A pak, že není matematika zajímavá.
Nejvíce jsme však v geometrii popustili uzdu fantazie při probírání osové souměrnosti. Již v pravěku se začaly vyrábět hliněné nádoby rozličných tvarů. Nebyly vždy zcela dokonalé, ale měly desítky různých tvarů. My jsme k návrhu vlastního jídelního servisu a ozdobných prvků - např. váz - použili barevné papíry, nůžky a lepidlo. Abychom měly tvary souměrné, stačilo přeložit list papíru a mohli se z nás stát alespoň na chvíli malí umělci.
Pokud se i Vy řadíte k lidem, kteří matematiku nemají rádi, snad jste na ni nyní změnili svůj názor. Dnes by se Vám počítalo opravdu radostněji. Chce to prožít na "vlastní kůži". Využijte možnosti přijít se podívat alespoň při příležitosti Dnů otevřených dveří do naší školy, rádi Vám vše předvedeme.

Za kolektiv žáků 4. A Mgr. Jarmila Loudová

foto001_small.jpg foto002_small.jpg foto003_small.jpg foto004_small.jpg foto005_small.jpg
foto006_small.jpg foto007_small.jpg foto008_small.jpg foto009_small.jpg foto010_small.jpg
foto011_small.jpg foto012_small.jpg foto013_small.jpg foto014_small.jpg foto015_small.jpg
foto016_small.jpg foto017_small.jpg foto018_small.jpg foto019_small.jpg foto020_small.jpg
foto021_small.jpg foto022_small.jpg foto023_small.jpg foto024_small.jpg


Foto: Mgr. J. Loudová