ZŠ T. G. Masaryka Ivančice, Na Brněnce 1, okres Brno-venkov, příspěvková organizace

Ačkoli se všemožně snažíme odvést pozornost dětí od počítače, rodiče mi dají za pravdu, že jsou pro děti dnes hlavní náplní jejich volného času. Prořídly skupinky hrající si venku.
Kdepak je většina dětí? Sedí doma. Místo skutečných přátel a reálného života se mladí lidé pohybují raději ve virtuálním světě, což jim umožňuje právě počítač.
Počítač však není jen úhlavním nepřítelem, dokáže nám usnadnit vzdělávání, zpestřit a zjednodušit přípravu do školy. My, pedagogové, ve spolupráci s rodiči musíme dohlédnout na to, abychom děti nasměrovali v rámci využití počítače správným směrem.
Na síti dnes existují stovky herních aktivit zaměřených k procvičování učiva všech předmětů. Kromě vyhledávání informací v dostupných wikipediích, si mohou děti pasivní získávání poznatků doplnit o praktická cvičení v interaktivních hrách.
Přestože využívám s dětmi mnohé volně dostupné výukové stránky, tvořím jim, díky zahraničním internetovým webovým aplikacím, hry tvořené na míru přímo pro ně. Jsou jim bližší, protože znají jejich autorku a rádi soutěží mezi sebou a svou paní učitelkou v rychlosti plnění zadaných úkolů.
Největší oblibu získaly hry, kdy děti za správné odpovědi sbírají drahé kameny. I když jejich hodnotu nelze převést na skutečné peníze, baví nás a učí zároveň, což je mnohem cennější.
Další novinkou v naší cestě za účelným využitím počítačových technologií je tvorba interaktivních nástěnek (ukázka - verze .doc). Vhodně je zařazuji k probíranému učivu a děti písemně oslovuji a zvu k jejich účasti. Naučila jsem je vkládat na nástěnky kromě textů i fotografie. Výsledné práce prezentujeme nejen před třídou, ale některé z nich vysíláme formou publikace i do celého světa.
Přes prázdniny jsem dětem vytvořila v dalším dostupném programu interaktivní kvízy a multimediální slovníky pro výuku anglického jazyka. Chci tak pomoci rodičům, kteří nemají znalost jazyka a nemohou dětem pomoci s nácvikem slovní zásoby. Využívaný program dětem chyby opravuje nejen písemně, spelluje (čte po jednotlivých hláskách) správně chybné tvary, dokáže jim tato slova generovat mezi ostatní zkoušené tvary tak dlouho, až si je osvojí a napíší je bezchybně. Program je rozdělen do několika úrovní a kol. Jejich postupné splnění vede k dokonalému osvojení slovní zásoby dané lekce.
Držet krok s novými trendy je náročné. Vyžaduje to hodiny práce navíc ze strany učitele. Odměnou je pro mě, když vidím, že přibývá těch, kteří se zapojují a zlepšují své vědomosti a dovednosti. Odvádím je tak od jiných on-line her, jež pro ně do života nepředstavují žádný přínos.
Rádi bychom brzy začali využívat ve výuce digitální technologie u jednotlivců. Náklady na pořízení tabletů a dalších potřebných komponentů vedoucích k digitalizaci se neustále snižují. Pevně doufáme, že se nám naše vize brzy vyplní. Maximálně efektivně pak bude možné rozvíjet nadané děti a více se bude moci pedagog soustředit na pomoc dětem, které ve vyučování potřebují individuální přístup.
Zatím máme radost z každého malého krůčku, jímž se v tomto ohledu posouváme vpřed. Mějme však všichni stále na paměti, že by pobyt venku na čerstvém vzduchu měl tvořit minimálně stejné množství našeho volného času jako aktivity s počítači.

Mgr. Jarmila Loudová



Foto: Mgr. J. Loudová