S žáky 6. a 8. ročníku jsme v uplynulých měsících podnikli několik malých výletů do dějin umění.
V 6. ročníku jsme se zaměřili na starověký Egypt: zaujaly nás motivy egyptských
nástěnných maleb,
jejichž fragmenty žáci zvětšovali a malovali křídovým pastelem. Hotové „zlomky“ maleb jsme pak poskládali
do společné koláže – tak vznikla jakási skládanka různých prvků z výzdoby egyptských pyramid a chrámů.
Druhým tématem ze starověkého Egypta bylo zobrazování bohů a figury. Zahráli jsme si na objevitele nových
nálezů a vytvořili jsme nákres nových, dosud neobjevených egyptských bohů, kterým jsme
vymýšleli jména i jejich poslání.
Druhým výletem šesťáků do historie bylo nahlédnutí do období antiky: umění antického Řecka
a Říma, z nějž
jsme si vybrali jeden z nejzákladnějších prvků architektury, a sice SLOUP. Známé tři typy (dórský, iónský
a korintský) posloužily žákům jako vodítko pro vytváření asambláže z kartónu, špejlí, provázků, drátků,
skla či alobalu.
V 8. ročníku jsme se podívali do středověku, respektive do období gotického slohu:
nejprve měli žáci za úkol napsat, co je napadne, když se řekne slovo GOTIKA. A objevily se různé
asociace – od architektury až po módní styl či hudbu, např.:
klenba, horor, obraz
styl, sloh
stavební styl rozvíjený v 2. půli 12. stol. a celé 13. stol., vyznačuje se vysokými stavbami
černá, smrt
klenuté stavby, kláštery, sloupy, gotická móda
hrady, zámky, brnění, meče, kostely
rytíři, jak si párají střeva, hrady, ve kterých bydlí krysy
oblouk
klenutá okna
malby v kostele na okně
klenba
Zaměřili jsme se na dva architektonické prvky: klenba chrámu a lomený oblouk, gotické okno
s vitráží.
Po prozkoumání fotografií stropních kleneb známých chrámů (sv. Barbora v Kutné Hoře, sv. Vít v Praze a
další) si skupiny vybraly jednu fotografii a podle ní vytvořily na velký papír formátu A1 jakýsi model ve
formě koláže z různých druhů papíru – vznikly tak velké vzory chrámových stropů.
Druhá práce se pak týkala gotického okna – žáci navrhli tvar okna (rám) s oblouky, kružbami či rozetami,
který vystřihli z velkého výkresu A2 a potom pro toto okno navrhovali vzor vitráže pomocí voskové rezerváže,
který vlepili pod vystřižené okno. Protože papír pro vitráž byl poloprůsvitný, vystavili jsme hotová okna
do oken na chodbě školy. Světlo prostupující
barvami tak zafungovalo trochu jako světlo prostupující do chrámu skrz barevná skla okenních vitráží.