ZŠ T. G. Masaryka Ivančice, Na Brněnce 1, okres Brno-venkov, příspěvková organizace

S žáky 6. a 8. ročníku jsme v uplynulých měsících podnikli několik malých výletů do dějin umění.

V 6. ročníku jsme se zaměřili na starověký Egypt: zaujaly nás motivy egyptských nástěnných maleb, jejichž fragmenty žáci zvětšovali a malovali křídovým pastelem. Hotové „zlomky“ maleb jsme pak poskládali do společné koláže – tak vznikla jakási skládanka různých prvků z výzdoby egyptských pyramid a chrámů. Druhým tématem ze starověkého Egypta bylo zobrazování bohů a figury. Zahráli jsme si na objevitele nových nálezů a vytvořili jsme nákres nových, dosud neobjevených egyptských bohů, kterým jsme vymýšleli jména i jejich poslání.

Druhým výletem šesťáků do historie bylo nahlédnutí do období antiky: umění antického Řecka a Říma, z nějž jsme si vybrali jeden z nejzákladnějších prvků architektury, a sice SLOUP. Známé tři typy (dórský, iónský a korintský) posloužily žákům jako vodítko pro vytváření asambláže z kartónu, špejlí, provázků, drátků, skla či alobalu.

V 8. ročníku jsme se podívali do středověku, respektive do období gotického slohu:
nejprve měli žáci za úkol napsat, co je napadne, když se řekne slovo GOTIKA. A objevily se různé asociace – od architektury až po módní styl či hudbu, např.:

klenba, horor, obraz
styl, sloh
stavební styl rozvíjený v 2. půli 12. stol. a celé 13. stol., vyznačuje se vysokými stavbami
černá, smrt
klenuté stavby, kláštery, sloupy, gotická móda
hrady, zámky, brnění, meče, kostely
rytíři, jak si párají střeva, hrady, ve kterých bydlí krysy
oblouk
klenutá okna
malby v kostele na okně
klenba

Zaměřili jsme se na dva architektonické prvky: klenba chrámu a lomený oblouk, gotické okno s vitráží.
Po prozkoumání fotografií stropních kleneb známých chrámů (sv. Barbora v Kutné Hoře, sv. Vít v Praze a další) si skupiny vybraly jednu fotografii a podle ní vytvořily na velký papír formátu A1 jakýsi model ve formě koláže z různých druhů papíru – vznikly tak velké vzory chrámových stropů.
Druhá práce se pak týkala gotického okna – žáci navrhli tvar okna (rám) s oblouky, kružbami či rozetami, který vystřihli z velkého výkresu A2 a potom pro toto okno navrhovali vzor vitráže pomocí voskové rezerváže, který vlepili pod vystřižené okno. Protože papír pro vitráž byl poloprůsvitný, vystavili jsme hotová okna do oken na chodbě školy. Světlo prostupující barvami tak zafungovalo trochu jako světlo prostupující do chrámu skrz barevná skla okenních vitráží.

Mgr. L. Bubníková

foto001_small.jpg foto002_small.jpg foto003_small.jpg foto004_small.jpg foto005_small.jpg
foto006_small.jpg foto007_small.jpg foto008_small.jpg foto009_small.jpg foto010_small.jpg
foto011_small.jpg foto012_small.jpg foto013_small.jpg foto014_small.jpg foto015_small.jpg
foto016_small.jpg foto017_small.jpg foto018_small.jpg foto019_small.jpg foto020_small.jpg
foto021_small.jpg foto022_small.jpg foto023_small.jpg foto024_small.jpg foto025_small.jpg
foto026_small.jpg foto027_small.jpg


Foto: Mgr. L. Bubníková