První ročník je klíčovým obdobím pro rozvoj osobnosti dítěte i pro formování jeho
vztahu ke škole a vzdělání jako celku. Je povinností učitele hledat postupy, jakými si žák
může osvojit učivo, jak přispět k dozrávání funkce, která není dostatečně vyvinuta.
Nestačí usoudit na základě pouhého neúspěchu ve čtení, že jde o specifickou poruchu
učení (dyslexii). Pozorování musí být zaměřeno na celou osobnost dítěte, na jeho vztahy ke
spolužákům i učiteli, na vztah ke školní práci. Významný je také způsob adaptace na školu.
Teprve na základě neúspěšného individuálního působení učitele a závaznějších obtíží ve více
oblastech posíláme dítě k odbornému vyšetření.
V 1. ročníku nejčastěji signalizují poruchy učení tyto projevy:
- Čtení
- Výkony žáka ve čtení jsou horší než výkony v jiných dovednostech a činnostech, např.
v matematice, všeobecné informovanosti. Nápadný může být zájem o jiné činnosti, které
se od čtení výrazně liší.
- Vázne spojení hláska – písmeno. Žák si dlouho nepamatuje nová písmena, zaměňuje je.
- Žák si domýšlí text nebo ho odříkává zpaměti. Při změně textu zcela selhává.
- Obtížně skládá písmena do slabik, nápadně pomalu slabikuje.
- Není schopen sledovat čtení spolužáků jednak proto, že sám nečte, ale i proto, že neudrží
pozornost u jedné činnosti, nezvládne vedení očních pohybů po řádce.
- Ke konci školního roku se projevuje tzv. „dvojí čtení“. Dítě si potichu přeříkává písmena
a teprve potom vysloví slova nahlas. (Takový návyk u většiny dětí vymizí. U dyslektiků
přetrvává do vyšších ročníků a brzdí plynulé čtení.)
- Zcela uniká obsah přečteného textu. Žák neví, co četl, nechápe napsané pokyny, ani jsou-li
snadné.
- Psaní
- Držení psacího náčiní je křečovité nebo nesprávné.
- Dítě tlačí na psací náčiní, není schopno provádět plynulé tahy.
- Obtížně si pamatuje a napodobuje tvary písmen.
- Písmo je neurovnané, kostrbaté, tvary písmen jsou téměř nečitelné.
- Písmena jsou nestejně veliká. Přepisování je neúčinné.
- V diktovaných slabikách či slovech píše dítě pouze některá písmena, většinou ta, která
jsou zvukové výrazná, nebo ta, která si pamatuje.
- Dítě nepíše háčky, čárky, neslyší všechna písmena správně. (Rozlišování krátkých a
dlouhých samohlásek, slabik dy-di, ty-ti, ny-ni a rozlišování sykavek tvoří náplň učiva až
ve druhém ročníku. Teprve potom označujeme tyto chyby jako specifické poruchy
dysortografické).
- Matematika
- Dítě nechápe předmatematické pojmy. Neumí použít pojmy větší – menší, delší – kratší,
více – méně.
- Neumí třídit předměty podle daného znaku (např. trojúhelníky a čtverce), řadit prvky
podle velikosti.
- Obtížně se orientuje v prostoru (nahoře – dole, vpředu – vzadu, první – poslední).
- Nezvládá spojení: počet prvků – číslice.
- Stále počítá předměty po jedné.
- Nepamatuje si číslice, má obtíže při čtení číslic.
- Není schopno psát číslice podle diktátu, zapomíná je.
- Další obtíže
Následující obtíže se projevují spolu s poruchami učení, ačkoliv s nimi zdánlivě
nesouvisejí. Většinou však tvoří jednu z celého řetězce příčin.
- Dítě se obtížně soustřeďuje, často vyrušuje, je neklidné, u každé činnosti vydrží jen
krátkou dobu. Jde zřejmě o jeden z projevů lehkých mozkových dysfunkcí.
- Sluchové vnímání je na velmi nízké úrovni. Žák není schopen rozložit slovo na hlásky,
z daných hlásek slovo složit. Mohou se objevovat i případy, kdy žák nepozná první a poslední
hlásku ve slově, nerozdělí slovo na slabiky, a nepozná, zda slova lišící se jednou
hláskou jsou stejná, či ne (míč – meč, koš – kos).
- V oblasti zrakového vnímání obtížně rozlišuje shody a rozdíly na obrázcích, nepřesně
vnímá detaily.
- Řeč může být nápadná malou slovní zásobou, obtížemi ve vyjadřování i nedostatečně
rozvinutým jazykovým citem. Časté jsou i specifické poruchy řeči. Děti obtížně vyslovují
slova typu lokomotiva, nejnebezpeší, šešity, čvičky, hodyny. Izolované hlásky dítě
vysloví.
- Obtíže při vnímání a reprodukci rytmu se projevují neschopností vytleskávat či vyťukávat
rytmus, pohybovat v daném rytmu (pochod, klus, cvičení), udržovat rytmus zpěvu.
- Poruchy orientace v prostoru se projevují při určování pozic první, poslední, vpředu,
vzadu nejen v matematice, ale např. při tělesné výchově a v dalších činnostech.
- Poruchy orientace v pojmech vpravo – vlevo se projevují při určování pravé a levé strany
nejen na sobě, ale i v prostoru. Tyto pojmy by měly děti zvládnout v 1. ročníku. Není-li
tomu tak, je třeba dovednost cvičit. Menší obtíže se mohou objevovat až do osmi let.
Mgr. Milan Šatra