- Vzhledem k dysgrafii žáka se doporučuje:
- linkované sešity do všech předmětů,
- pomocné linky a pomocné podložky,
- čtverečkované sešity (matematika),
- vhodné pero,
- umožnit psát některé úkoly na počítači,
- umožnit občasné ofocení zápisů od spolužáků,
- umožnit vkládat do sešitů průpisy přes kopírovací papír (propisuje spolužák),
- tištěné texty připravuje vyučující,
- vlepování textů do sešitů (žák má vždy u sebe lepidlo na papír),
- projevovat shovívavost při hodnocení písemného projevu,
- tolerovat nečitelnost textu,
- tolerovat grafické nepřesnosti v geometrii,
- tolerovat neúhlednost prací ve výtvarné výchově.
- Vzhledem k dyslexii žáka se doporučuje:
- číst denně nahlas nejdéle 1/4 hodiny (u starších i déle),
- zamezit tzv. „tichému skladu“, kdy si žák slovo nejdříve pročítá několikrát pro sebe,
- žák při pročítání textu sleduje očima řádek a na požádání ukáže právě pročítané slovo,
- číst vždy nový text,
- číst kratší texty – povídky, encyklopedie atd.,
- nenutit žáka k několikanásobnému pročítání stejného textu (cvičí se tím paměť, ale ne správné čtení),
- číst s okénkem na celý řádek (okénko je shodné s výškou písma – žáka „neruší“ text v okolí),
- umožnit slabikování u víceslabičných slov,
- připravit učebnice, ve kterých jsou již předem naznačeny obloučky pod víceslabičnými slovy,
- připravit texty na vlepení,
- nenutit žáka k hlasitému čtení před celou třídou,
- zkoušet žáka na čtení pouze na předem dohodnutou část textu,
- zkoušet žáka ústně,
- vyhýbat se textům, které žák neměl možnost předem si pořádně pročíst,
- slovně hodnotit,
- omezit zápisy do čtenářských deníků,
- povolit dočítání knih rodiči – ústní převyprávění obsahu později,
- žák má vlastní diktafon (učí se později poslechem),
- žák má magnetofonové pásky (CD) roztříděné podle potřebných předmětů.
- Vzhledem k dysortografii žáka se doporučuje:
- mít zpracované přehledy mluvnického učiva na tabulkách, které bude zakládat do fólií,
- tabulky bude mít zpracované s pomocí učitele českého jazyka,
- mluvnické učivo bude redukováno,
- bude preferováno ústní zkoušení,
- bude využíváno průběžného slovního hodnocení,
- známkou bude žák hodnocen pouze tehdy, jestliže se úkol tzv. povede,
- budou se hodnotit právě probírané mluvnické jevy – ostatní chyby se budou tolerovat,
- bude se hodnotit o jeden stupeň lepší známkou,
- bude se hodnotit součtem chyb,
- nebudou se hodnotit chyby z nedostatku času,
- žáku se vždy poskytne delší čas na přípravu všech úkolů,
- bude se vyzdvihovat i sebemenší úspěch, bude hojně využíváno pochval.
Diktáty:
- budou kratší o 2 – 3 věty (možnost delší doby na opravu),
- budou předem připraveny (i jako domácí úkol),
- sešit bude sbírán u tohoto žáka jako poslední,
- budou probíhat občas jinou formou než u ostatních spolužáků (diktát – doplňování).
Opis, přepis:
- psát práce na počítači (hlavně v souvislosti s dysgrafií).