ZŠ T. G. Masaryka Ivančice, Na Brněnce 1, okres Brno-venkov, příspěvková organizace
Čtení je procesem velmi komplexním (vyžaduje spolupráci celé řady smyslů, psychických funkcí, znalost jednotlivých písmen a techniku tvoření slabik). U dítěte s oslabenými funkcemi, často s křehčím nervovým systémem nemůžeme problém obtížné naučitelnosti čtení řešit prostým zvýšením počtu cvičení nebo jejich prodloužení oproti jiným dětem. Tady bych chtěla velmi apelovat na všechny rodiče dyslektického dítěte – kvalita čtení se nezlepší zvýšeným počtem opakování čteného textu! Přesáhne-li zátěž dítěte určitou mez, jeho výkon se zhorší a jeho chuť do práce zmizí. S dyslektiky se osvědčuje pracovat kratší dobu, ale častěji. Cílem je, aby se čtení takovému dítěti stalo nástrojem k získávání poznatků i potěšení z knih. Pro správný vývoj čtení je nesmírně důležité, aby dítě během 1. třídy prošlo všemi čtenářskými obdobími, a aby se tempo ponechalo podle jeho potřeb a ne podle nejlepšího čtenáře ve třídě. Nápravné metody:
Metoda POSTŘEHOVÁNÍ slabik: začínáme otevřenými slabikami (souhláska – samohláska: ma), pokračujeme zavřenými slabikami (pro, vyt, kro), jež se často vyskytují na začátku slov a končíme souhláskovými shluky (krk, trs, vrť). Dítěti otočíme kartičku se slabikou na krátký okamžik, to si slabiku vybaví a vysloví. Může ji vyhledat ve čtenářských tabulkách (tím současně postřehuje i ostatní slabiky a je zde zpětná kontrola jeho čtení).

ČTECÍ OKÉNKO – napomáhá vytvářet správné čtenářské návyky, hlavně zabraňuje tzv. dvojitému čtení (nejprve si slovo přečte potichu pro sebe po slabikách a potom je řekne nahlas celé) a inverzi (návrat k předchozí slabice, slovu). Jedná se o obdélník s výřezem (podle velikosti písma) asi na 3 – 4 písmena (slabiku). Začíná se s tzv. POSOUVACÍM (výřezem je chybějící levý roh). Dítě čte takovou rychlostí, jak mu je text odkrýván rodičem. Tempo je uzpůsobeno jeho schopnostem. Pokračujeme okénkem ODKRÝVACÍM (výřezem je chybějící pravý roh). Využívá se u dětí, které mají potíže se zadrháváním. Musí se přizpůsobit tempu a není možný návrat zpět.
Okénko na delší text (výřez je v levém kraji uprostřed, kdy výška je 1 mm nad a 1 mm pod písmenem v textu a šířka opět na slabiku. S okénkem se pracuje asi 6 – 8 týdnů. Následuje ukazování prstem, záložka a obloučkování textu: tužkou si pod slovem nakreslíme obloučky odpovídající slabice. Cílem je donutit dítě projít fází slabikování a teprve po jejím zvládnutí začít číst celá slova. Při slabikování na dítě nespěcháme, chválíme ho za správné čtení slabik. Snaha o rychlost je v této fázi nácviku spíše na škodu! Dopřejeme dítěti výběr textu.

Metoda PÁROVÉHO ČTENÍ neboli čtení v duetu: používá se u dětí s již rozvinutou dovedností čtení, ale s nepřesností a domýšlením. Metoda spočívá ve společném čtení rodiče s dítětem. Rychlost je uzpůsobena dítěti, které má text aktivně sledovat. K tomu slouží kontrolní chyby, které rodič dělá př. záměna slov (nejlépe podobným významem), vynechání slova, zdrobnělina nebo naopak zrušení zdrobněliny. Doporučená délka čtení je asi 2 – 3 minuty s opakováním během dne.
Čtení bez kontrolních chyb: dospělý čte o zlomek vteřiny před dítětem, čímž mu jakoby napovídá, posléze může hlas zeslabovat do ztracena, může pomáhat pouze se začátky „těžkých“ slov.
Během párového čtení má dítě možnost naposlouchat správnou intonaci od dospělého. Proto si vždy uvědomujte, že jste jeho čtenářský vzor!

Nezapomínejte na dobrou motivaci a povzbuzení, které každé dítě moc potřebuje.


Mnoho úspěchů při nelehké mravenčí práci Vám přeje Mgr. Veronika Válková.