ZŠ T. G. Masaryka Ivančice, Na Brněnce 1, okres Brno-venkov, příspěvková organizace
Nedávno jsem s dětmi zavítala do místní knihovny. Chodíme sem každoročně. Vím, jak důležité je prohlubovat u dětí jejich vztah ke knihám. Jistě v tom hraje velkou roli, že já sama v sebemenší volné chvilce ráda usednu právě ke knize.
Kde se vzal přátelský vztah mezi mnou a knihou? Velký vliv na mě mělo moje okolí. Maminka, která mi četla a pravidelně kupovala knihy, mi dala velký dar pro můj budoucí život i profesi. Často je mi smutno, když slyším názory lidí, kteří knihami opovrhují. Televize, počítače a další vymoženosti současné doby tlačí knihy „do kouta“.
Denně se ve škole, my učitelé, potýkáme se špatnými vyjadřovacími schopnostmi dětí. Většinou je příčinou malá čtenářská dovednost, a tím i nedostatečná slovní zásoba.
Dříve byla kniha prvním dárkem na seznamu. Dnes stojí na jeho konci. Mnozí na ni zapomínají úplně.
Chtěla jsem děti přimět k tomu, aby naše návštěva knihovny nebyla jen vycházkou do terénu, nýbrž podnětem k zamyšlení. Položili jsme si jasnou otázku. Co pro mě znamená kniha? Měla jsem obavy, co se dozvím. S radostí jsem však četla řádky dětí. Pokud jsou jejich slova upřímná a pravdivá, tak kniha přežije ještě minimálně další století. Většina z nich nešetřila pochvalnými slovy, čtení knih považovala za neodmyslitelnou součást jejich života.
Začtěte se do myšlenek mých žáků a připojte se k nám ve snaze přilákat ke knihám i ty, kteří se řadí k jejich odpůrcům.
Pamatujme na slova Jana Amose Komenského: „Nemilovat knihy znamená nemilovat moudrost. Nemilovat moudrost však znamená stávat se hlupákem.“
Osud knih máme ve svých rukou.
Za kolektiv žáků 4. A Mgr. Jarmila Loudová


Úryvky z prací dětí:
…Bez knih by asi nebylo tolik věcí jako teď. Kniha může být učebnice i čítanka. Zajímalo by mě, co by bylo, kdyby nebyly na světě knihy. Je na to lehká odpověď. Nikdo by nic neuměl.
Zuzana Havlíčková, 4. A

…Význam knihy vidím hlavně v tom, že se zlepšuji ve čtení. Kdo čte knihy, má větší rozhled. Proto je kniha velice prospěšná věc.
Aleš Sedláček, 4. A

…Knihy jsou pro mě zdrojem informací a poznatků. Také je v nich napětí a legrace. Často si ve své fantazii představuji postavy z knihy.
Martin Frič, 4. A

…Kniha má za úkol nejen pobavit, ale i něco naučit. Proto si jednou za čas půjčím nebo koupím i naučnou knihu. Doufám, že knihovny nezaniknou a nenahradí je počítače.
Hana Kadlecová, 4. A

…Kniha pro mě znamená cenný zdroj informací. Rozšiřuji si tak slovní zásobu. Knihy pro mě znamenají vzdělání.
Leokádie Plchová, 4. A

…Kniha pro mě znamená chvilku, kdy se mohu stát někým jiným. Mohu být princeznou, čarodějnicí nebo nějakým zvířátkem. Knihy jsou zajímavé. Nejraději mám knížky hlavně o zvířátkách, ale i pohádkové knížky mám ráda. Kniha má naučit a potěšit.
Veronika Procházková, 4. A

Na závěr bych chtěla poděkovat za sebe i všechny děti pracovnicím místní knihovny za ochotu a vstřícnost při organizaci akcí souvisejících s návštěvou knihovny.







Foto: Mgr. J. Loudová